از فتح قله تا سقوط به دره

به گزارش افکارنیوز،به یاد دارید نیمه نخست سال جاری هنگامی که شاخص بورس بی ترمز و در کوران اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی خصوصاً پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان هر روز با رکوردی جدید مواجه می شد، بعد از ظهر همان روز خبر داغ تمامی شبکه های تلویزیونی و اخبار شبانگاهی پرداختن به فتح قله جدید توسط شاخص بورس و مصاحبه با سهامداران و کارگزاران بورس بود.

در آن روزها نقش اول اخبار تلویزیونی تالاربورسبود و سهامداران حاضر در این تالار بازیگران اصلی آن بودند. آن روزها آنچنان مجری اخبار سخن از فتح قله ای دیگر توسط شاخص بورس می گفت که گویی تازه اول راه فتوحات هستیم و همه چیز هست الا نقدینگی سهامدار خرد و حقیقی که وارد بورس شود و فتوحات بعدی به اتفاق به ثبت برسد.

در آن روزها مسئولین و سرمایه گذاران و حقیقی ها چندان به دنبال دلیل برای حرکت به سمت قله ای جدید نبودند که البته حق هم داشتند به هر حال اخبار و اتفاقات آتی آنقدر خوشایند و مثبت بودند که کمتر کسی بهانه ای برای عدم ورود به این بازار پیدا می کرد.

سرانجام آن روزهای روشن با سهامداران و بازار سرمایه خداحافظی کرد و دورانی رسید که شاخص پس از فتح قله ها شروع به سقوط در دره ها کرد، هرچند که همیشه شنیده ایم که نوسان ذات بازار سرمایه است و هر سربالایی یک سرپایینی هم دارد اما به جرأت می توان ادعا کرد که این سرپایینی نتیجه آن سربالایی نیست.

اما از افت قیمت های اخیر و روند نزولی شاخص بگذریم به یک نکته مهم و قابل توجه برخورد می کنیم و آن سکوت معنادار صداو سیما است. چطور می شود که شما سردبیرهای محترم برنامه های خبری چشمتان اخبار فتوحات شاخص را در قله های بورس می بیند اما در دیدن سقوط های اخیر به دره ها ناتوان است.

مگر نه این است که اغلب زیان دیدگان امروز در بورس همان بی خبران از بازار سرمایه و سهام روزهای گذشته هستند که با تبلیغات و اخبار شما وارد این بازار شده اند.

چطور در روزهای غرور و افتخار این سهامداران حقیقی و خرد بورس هستند که به جهت تعریف از آنچه شما می خواهید جلوی دوربین ها قرار می گیرند اما امروز که سر به زیر، پله های بالا رفته را دو تا یکی به عقب باز می گردیم و سهامداران در مانده از همه جا به دنبال روزنه ای برای رساندن صدای خود به گوش مسئولین هستند شما با بی تفاوتی از کنار آنها گذر کرده و دوربین های خود را پیش چشم مدیران و مسئولین بورس قرار می دهید تا …

اما مهمتر از همه این موارد، آیا در سازمان عریض و طویلی همچون صدا و سیما حتی یک کارشناس بازار سرمایه هم وجود ندارد تا در برنامه های به اصطلاح کارشناسی علل افت و خیز شاخص بورس به عنوان مجری در مقابل مسئولین بورسی از آنها استفاده کند؟ شاید خنده دار ترین برنامه ها از نگاه فعالان بازار سرمایه همین گفتگوهای ویژه با مسئولین بازار سرمایه است که از شبکه های مختلف هر از چندگاهی به علت آرام کردن نارضایتی های سهامداران به صورت کاملاً تعریف شده پخش می شود.

داد سهامدار زمانی پای این برنامه ها در می آید که مجری سوال مدنظر سهامدار را می پرسد اما پس از شنیدن جواب بی ربط مسئول مربوطه شادمان از اینکه کار بزرگی انجام داده است قانع شده و در تأیید سخنان رییس یا مدیر مربوطه سر خود را تکان می دهد.

به هر حال اگر هیچکس هم نگوید فرقی نخواهد کرد و خود بهتر می دانید، در این بازار به دنبال دلیل افت نگردید و حتی به دنبال تخمین زمان بازگشت به روند صعودی هم نباشید چراکه همانگونه که ریزش ناگهانی و دفعتی بازار سرمایه به اختیار ما نبوده، مطمئن باشید بازگشتش هم به اختیار و به دستان ما نخواهد بود.