سهامداران ۸۹ نماد پشت چراغ قرمز بورس

به گزارش افکارنیوز،توقف نماد معاملاتی پدیده ای است که بنا به دلایل مختلفی همچون تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی شرکت های بورسی از سوی ناظر بازار بورس و فرابورس انجام می پذیرد، به گونه ای که به موجب آن از انجام معامله بر سهام شرکت قبل از انتشار عمومی اطلاعات با اهمیت اثرگذار بر وضعیت سودآوری آن جلوگیری به عمل می آید. این در حالی است که در برخی موارد توقف طولانی مدت نمادها صدای سهامداران را در می آورد. چراکه این امر موجب درگیر ماندن سرمایهسهامداراندر این شرکت ها می شود و ضرر و زیان را برای آنها به بار می آورد.

با بررسی زمان و دلایل توقف نماد معاملاتی شرکت های فعال در حوزه های مختلف در می یابیم که تا پایان روز معاملاتی گذشته نماد معاملاتی ۸۹ شرکت به دلایل مختلفی که در ادامه گزارش به آن اشاره خواهیم کرد، متوقف مانده به گونه ای که طولانی ترین آنها طی سال ۸۹ رخ داده است.

براساس این گزارش، طی دهم مهر ماه سال ۸۹ نماد معاملاتی شرکت کیوان بنا به دلیل عدم ارایه اطلاعات درخواستی و پس از آن طی ۲۳ آبان ماه همان سال نماد معاملاتی شرکت قند پارس به دلیل بررسی سایر موارد متوقف شده و تاکنون پس از گذشت بیش از سه سال هنوز مورد بازگشایی قرار نگرفته اند.

پس از آن با نگاهی به سال ۹۰ و توقف نمادهای بورسی می توان دریافت که ۱۰ نماد همچون " فبستم "، " باختر "، " بتک "، " غناب "، " سپرمی "، " فروم "، " سایرا "، " شزنگ " و " شوش " از سال مذکور تاکنون بنا به دلایل مختلف همچون نظر مردود حسابرس، برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران و اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی متوقف مانده اند.

براساس این گزارش، در حالی ۱۳ نماد طی سال ۹۱ مورد توقف قرار گرفته اند و تاکنون نیز در بورس معامله نمی شوند که تمامی آنها بنا به دلیل لغو پذیرش از بورس اخراج شده اند و در میان آنها نماد معاملاتی " بایکا " به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران، " کقزوی " و " سفاسیت " به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و در نهایت " سفارود " به دلیل انتقال به بازار پایه فرابورس متوقف شده اند.

براساس گزارش بورس نیوز، توقف ۶۴ نماد باقی مانده نیز طی سال ۹۲ اتفاق افتاده که طولانی ترین آنها مربوط به شرکت ورزیران طی ۲۵ تیر ماه سال جاری است.

در ادامه، این گزارش را با هدف بررسی دلایل توقف نماد معاملاتی شرکت های بورسی فعال در حوزه های مختلف دنبال خواهیم کرد، مبنا ها و معیارهایی که براساس آن ناظر بازار اقدام به توقف ۸۹ نماد معاملاتی نموده و تاکنون نیز هیچ اقدام اساسی و کارآمدی از سوی ناظر بازار و البته مدیران مسئول شرکت های مذکور نشده است.

براساس گزارش بورس نیوز، دو نماد به دلیل دریافت اطلاعات با اهمیت مبنی بر پیش بینی درآمد هر سهم، ۱۰ نماد به دلیل بررسی اثر افزایشی نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی بر روند سودآوری آنها متوقف شده، همچنین نظر مردود حسابرس دلیل اصلی توقف دو نماد مطرح گردیده اند.

برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران در حالی موجب توقف ۱۲ نماد شده که هفت نماد به دلیل لغو پذیرش از بورس، پنج نماد به دلیل شفاف سازی و اطلاع رسانی متوقف مانده اند.

علاوه بر این، ۳۶ نماد جهت ارایه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۳ و سایر نمادهای باقی مانده بنا به دلیل بررسی سایر موارد متوقف شده اند.

از این رو، در حالی از میان ۳۹۱ نماد معاملاتی درج شده در بورس و فرابورس حدود ۸۹ نماد بنابه دلایل مختلفی متوقف شده اند که توقف ۲۵ نماد بیش از یک سال به طول انجامیده، فرآیندی که به طور قطع موجب آزار و اذیت سهامداران چه از لحاظ مادی و چه معنوی شده، چراکه سرمایه های این افراد به موجب توقف طولانی مدت نمادهای مذکور بلوکه شده و موجب ضرر و زیان آنها شده است.

برهمین اساس، راهکاری که به منظور جلوگیری از زیان سهامداران خرد طراحی شده و در معاملات بورس اجرایی می شود با سهل انگاری مدیران مسئول این شرکت ها و عدم توجه آنها به سهامداران و سرمایه گذاران خرد در کنار عدم نظارت دقیق نهادهای ناظر ذیربط، نه تنها موجب تحقق هدف اصلی اجرای این برنامه نشده، بلکه به نوعی بسترهای لازم جهت سوء استفاده برخی افراد دارای اطلاعات نهانی شرکت های بورسی را فراهم کرده است.