اقتصاد در بورس خصومتی شده است

به گزارش افکارنیوز،با اتمام ساعاتمعاملاتروز یکشنبه ۹۲.۱۲. ۱۱ شاخص بازار اول(تالار اصلی) با ۳۸۹ واحد افت به رقم ۵۹۲۳۵ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم(تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۹۸۸ واحد کاهش عدد ۱۵۲۴۵۳ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۵۲۰ واحد افت به رقم ۷۹۵۸۴ واحد رسید.

همچنین در این روز ماشین سازی اراک با ۲ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با ۴۴ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۷ واحد افت به رقم ۷۵۰ واحد رسید.

در این شرایط تولید برق عسلویه مپنا با ۰.۵ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پالایش نفت لاوان با ۱ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۱۸۸۵ میلیارد ریال رسید.

طی معاملات روز جاری شاخص در کانال ۸۰ هزار واحد تاب نیاورد و با افتی که امروز تجربه کرد مجدداً به کانال ۷۹ هزار واحد بازگشت پیش از این هم اشاره کرده بودیم که برخلاف سایر بازارها که در شب عید به اصطلاح گرم می شوند بازار سرمایه بصورت طبیعی با فشار عرضه روبرو می شود که همین عامل کافی است تا از رونق معاملات بورس در روزهای پایانی سال کاسته شود. البته در نظر داشته باشید که فضای بازار سرمایه مدت ها است که مناسب سرمایه گذاری نیست اما با این وجود می توان پیش بینی کرد که خریداران سهام در میان مدت به احتمال زیاد بازدهی مناسبی را بدست می آورند. چراکه همه فعالان بازار سرمایه متفق القول اند که قیمت سهام اکثر شرکت های بورسی در محدوده های بسیار جذابی قرار گرفته است. حال اگر بخواهیم کمی هم خوشبین باشیم سخنان اخیر وزیر اقتصاد نیز می تواند مؤید این احتمال باشد گفتنی است علی طیب نیا در آخرین اظهار نظر بورسی خود پیش بینی کرده که روزهای خوشی در انتظار بازار سرمایه می باشد.

سر خط مهمترین اخبار منتشر شده در رسانه های کشور همچنان به بحثهای اقتصادی اختصاص دارد که بیشتر حول محور اقتصاد مقاومتی، طرح تحول اقتصادی و پرداخت یارانه ها می باشند در اخبار سیاسی نیز همچنان موضوع مذاکرات ایران با کشورهای ۱ + ۵ بیشترین حجم خبری را دارا هستند که در این بین اظهار نظر اخیر عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران مبنی بر عدم خوش بینی به مذاکرات مهمترین خبر منتشر شده بود به نظر می رسد رئیس جمهور نیز با ملاقت های اخیر خود از دستاوردهای دفاعی کشورمان بطور غیر مستقیم به طرف های غربی پیامی را با این محور مخابره می نماید که با اعمال تهدیدها نمی توان ایران را به عقب نشینی وا داشت. البته فعالان بازار سرمایه این روزها چندان توجهی به اخبار سیاسی و حتی اقتصادی ندارند و همچنان سر درگم با اقدامات شتابزده خود هر روز وضع را از روز قبل بدتر می نمایند بنظر می رسد راهکارهای سازمان بورس نیز مانند طرح های محدودیت حجم سفارش فروش نیز نتوانسته کارگر واقع شود و با توجه به اینکه شنیده می شود این طرح نیز از ابتدای هفته آینده لغو خواهد شد باید منتظر افت بیشتر بورس باشیم.

گفتنی است امروز بیش از ۲۲۸ میلیون سهم در بورس و ۷۱ میلیون سهم نیز در فرابورس مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روزهای گذشته حجم معاملات نیز کاهش ملموسی از خود نشان داد نمادهای بانک صادرات سرمایه گذاری بهمن و پالایش نفت اصفهان بیشترین حجم معاملاتی روز جاری را از آن خود نمودند و بجز نماد " بمپنا " در سایر نمادهای صف خرید قابل توجهی دیده نمی شود البته در سمت فروش نیز اوضاع چندان بحرانی نیست اما می توان گفت برتری عرضه ها بر تقاضاها تا پایان وقت کاملاً مشهود بود.

در گروه پتروشیمی امروز در اکثر نمادهای مطرح مانند تاپیکو و فارس افت قیمت به ثبت رسید نمادهای ساختمانی ها نیزامروز یکدست به رنگ قرمز در آمدند تا هم در بازار مسکن شاهد تداوم رکود باشیم و هم در بازار سهام شرکت هایی ساختمانی!

در گروه خودرویی نیز تمامی نمادهای مطرح با افت قیمت مواجه شدند دارویی ها و سرمایه گذاری ها نیز همین شرایط را تجربه نمودند سایر گروه های مطرح همچون پالایشی، سیمانی، فلزی و معدنی بانکی ها هم با افت ارزش سهام بکار خود پایان دادند تا همگی به یک اندازه در افت بازار سهیم شوند.

در پایان می توان گفت در حالی که دولت نوپای دکتر روحانی در ابعاد مختلف قصد دارد شب عید بهتری را برای مردم فراهم سازد اما با توجه به شرایط بوجود آمده در بورس که مسبب اصلی آن هم بودجه دولت و نحوه عملکرد حقوقی هاست، بوی خصومتی کردن اقتصاد را می دهد تا خصولتی کردن یا همان خصوصی سازی با شبه دولتی ها زیرا به نظر می رسد دعواهای جناحی و سیاسی این بار درست وسط تالار حافظ و در کش و قوس معاملات نمایان شده و جناح های رقیب حسابی از خجالت هم در آمده اند.