مجوزبلیت ریالی برای ایرانیان مقیم آمریکا + سند

به گزارش افکارنیوز، پس از گفت و گوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما و توافق ژنو، یکی از اتفاقاتی که پیش بینی شده و درباره آن همواره صحبت می شد، برقراری مجدد پرواز ایران و آمریکا بود و برخی حتی پا را فراتر از این گذاشته و پیش بینی می کردند که از آغاز سال ۲۰۱۴ این پرواز ها از سر گرفته می شود اما مشخص بود که این اتفاق به سادگی تصورات مذکور عملی نمی شود.

البته در دولت دهم نیز این پیشنهاد به انحاء مختلف توسط برخی مسئولان اجرایی مطرح و رسانه ای شد، اما نتیجه خاصی در پی نداشت و مسئولان آمریکایی نیز روی خوشی به آغاز این پروازها نشان ندادند.

فرهاد پرورش مدیرعامل وقت هما نیز قبلا گفته بود که ایران ‌ایر با توجه به اینکه قبلاً هم پرواز مستقیم به نیویورک داشته، در صورت صدور مجوز، آمادگی برقراری دوباره این پرواز‌ها با بوئینگ‌های ۷۴۷ را دارد. علاوه بر آن آسمان و ماهان هم اعلام کردند توانایی برقراری پرواز در این مسیر را دارند اما با این حال تا کنون خبری درباره آغاز این پرواز منتشر نشده است.

حالا و با هر اتفاقی که در عرصه دیپلماسی بین ایران و آمریکا می افتد برخی منتظر می مانند تا ببینند در نهایت وضعیت پرواز مستقیم تهران – نیویورک به کجا می‌انجامد؛ پروازی که برخی آنرا راهی مناسب برای جذب گردشگر و دیپلماسی عمومی تصور می کنند و برخی یک ژست تبلیغاتی.

اما حالا اتفاقی افتاده است که نشان می دهد تمایل ایرلاین های ایرانی برای جذب مسافران از آمریکا، فروکش نکرده و آنها در تلاشند ابزارها و امکاناتی را به مقیمان در این کشور و کانادا ارائه دهند تا بتوانند راحت تر به ایران مسافرت کنند.

طبق بخشنامه روزهای اخیر شرکت هواپیمایی ایران ایر که خطاب به روسای شعب داخل هما و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده و صبحانه به نسخه ای از آن دست پیدا کرده است، ضمن اصلاح برخی نرخ های ویژه برای مسیرهای ورودی به ایران بصورت ریالی، خدمات خاصی نیز برای ایرانیان و سایر افراد مقیم آمریکا و کانادا برای سفر به ایران در نظر گرفته شده است که البته فقط در داخل کشورمان ارائه می شود.



طبق این بخشنامه رسمی که از اول مارس ۲۰۱۴ اجرایی محسوب می شود، صدور بلیت ریالی برای شروع مسافرت از امریکا و کانادا به مقصد جمهوری اسلامی ایران، با کلاسهای پروازی مورد تایید هما مجاز اعلام شده است. اگرچه این روش، به راحتی خرید بلیت های ایرلاین های خارجی توسط ایرانیان و سایر افراد متمایل به سفر به ایران نیست، اما راه حلی است که می تواند هم افراد داخل کشور را برای دعوت عزیزان خود از آمریکا آسان کند و هم راهی برای حمایت از یک ایرلاین معتبر ایرانی است.

با توجه به هماهنگی و تاییداتی که قبلا هما برای فروش بلیت پرواز به نقاطی که خود مستقیما پرواز به آنها ندارد، اخذ کرده، ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا می توانند بخشی از این مسیر طولانی را با پروازهای خارجی و بخشی را با ناوگان ایران ایر به مقصد کشورمان انجام دهند تا شاید این ابلاغیه، اولین گام از تحقق پرواز مستقیم بین دو کشور باشد.