" عزت " پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر است

به گزارش افکارنیوز، محمد نهاوندیان امروز با حضور در اولین همایش نیکوکاری و فعالان اقتصادی در ابتدای سخنان خود با بیان این مطلب که رئیس جمهور تمایل زیادی به حضور در این همایش داشتند اما تنظیم زمانی و مکانی برای حضور ایشان در همایش فراهم نشد اظهار داشت: در ابتدای سخنان خود بگذارید در مورد جامعه ابرار توضیحات را مطرح کنم.

وی با بیان این مطلب که جامعه ابرار مخفف کلماتی نظیر اتاق بازرگانی و رویکرد احسان و رشد است افزود: جامعه ابرار به دنبال پیاده سازی و گسترش احسان و رشد در جامعه است، باید این نکته را در نظر بگیریم که رویکرد احسان و رشد با یکدیگر درامیخته است. تا بتوانیم در نتیجه به رشد پایدار در جامعه دست پیدا کنیم.

نهاوندیان لازمه رسیدن به رشد پایدار در جامعه را رعایت شش فاکتور اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به یک رشد پایدار در جامعه نخست باید محیط سیاسی و اجتماعی جامعه را فراهم کنیم؛ تا زمانی که در جامعه احساس شود که طبقه سرمایه دار حقوق طبقه متوسط جامعه را پایمال می‌کند به رشد پایدار دست پیدا نخواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر محیط سیاسی و اجتماعی در جامعه فراهم نباشد استفاده از بهترین تکنولوژی‌ها نیز رشد پایدار اقتصادی را به دنبال نخواهد داشت، تصریح کرد: اگر تصویرمثبتی از فعالیتهای اقتصادی در جامعه وجود نداشته باشد به جرأت می‌توانم بگویم به رشد پایدار اقتصادی فراهم نمی‌شود.

وی دومین فاکتور را محیط حقوقی و قضایی مناسب اعلام کرد و افزود: باید نحوه رسیدگی قضایی به پرونده‌ها و فعالیت‌های اقتصادی با رویکرد مثبتی صورت گیرد تا زمانی که شخص ثروتمند را سالم بدانیم به نتایج مناسبی در رشد پایدار اقتصادی دست نخواهیم یافت.

نهاوندیان افزود: زمانی رشد پایدار و رویکرد احسان رشد در جامعه فراهم می‌شود که بتوانیم مجموعه قوانین و مقررات جامعه را به سمت کارآفرینی و تولید سوق دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود سومین فاکتور را محیط زیست مناسب اعلام کرد و اظهار داشت: با تخریب محیط زیست به هیچ عنوان نمی‌توانیم به رشد پایدار برسیم.

وی چهارمین فاکتور را نیروی انسانی خلاق و مبتکر دانست و افزود: نیروی انسانی مبتکر و شاداب می‌تواند بستر مناسبی را برای تسریع رشد پایدار اقتصادی جامعه بوجود اورد. البته در این میان فعالان اقتصادی نیز باید بیش از پیش اعتماد نیروی انسانی خود را کسب نموده و تمام تلاش خود را برای افزایش سطح رضایتمندی آن‌ها انجام دهد.

نهاوندیان ضمن تأکید برایکه در ارتباط با مصرف کننده نیز باید میان فعالان اقتصادی و مشتریان تصویرهای مناسبی وجود داشته باشد، گفت: تفاوت میان اقتصاد انسان محور و سرمایه محور همین نگاه متفاوت به فرهنگ احسان است. در مدل تشخیص رفتار در اقتصاد متعارف عمده هدفگذاری‌ها به سمت سود متمرکز شده است در حالی که در اقتصاد انسان محور انسان به مرور خود اعتلا یافته هدفش نیز همزمان رشد پیدا می‌کند که در نتیجه سود مناسبی به دست دیگران نیز خواهد رسید.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید براینکه باید در فرهنگ عمومی جامعه این نکته را نیز اضافه کنیم که فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند همزمان با اقدامات احسانی صورت گیرد اظهار داشت: با تضییع منابع نمی‌توان به توانمندی رسید بلکه باید با نگاهی جامع به تولید بتوانیم احسان را در جامعه پیاده سازی نماییم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این مطلب که عزت در این است که باید مرتبا به کسانی که نیازمند هستند یارانه پرداخت شود، گفت: فرآیند عزت افزایش یاری دهنده و کاهش یاری گیرنده است.

نهاوندیان اضافه کرد: شاخص عزت در جامعه باید تعریف شود تا بتوان در آن راستا به نتایج مناسبی دست پیدا نمود.

* پاسخ اقتصاد مقاومتی به ۴ آفت بزرگ انقلاب‌های جهان

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه سخنرانی امروز خود در اولین همایش نیکوکاران و فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پاسخ‌های مناسبی برای ۴ افت بزرگ انقلاب‌های جهان داده شده است، اظهار داشت: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای ۴ آفت تضادگرایی، توزیع‌گرایی، درون گرایی، دولت گرایی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی دو رویکرد درونزایی و برون زایی دارند گفت: تشویق تولید ملی ، دیپلماسی فعال و همکاری بخشهای مختلف در این رابطه میتواند نقش کلیدی را ایفا کند.