به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، در نخستین روز سفر خود به آفریقای جنوبی در پاویون فرودگاه کیپ تاون و پس از خوشامدگویی نایب رئیس پارلمان آفریقای جنوبی گفت: زمینه های افزایش مناسبات اقصادی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی زیاد است و روابط اقتصادی دو کشور باید قدری، قوی تر و گام ها تندتر برداشته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مناسبات و رایزنی های مختلف تهران و پرتوریا در بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی گفت: رویکرد آفریقای جنوبی در قبال مسایل هسته ای ایران همواره موضع دوستانه بوده است.

خانم هجیج نایب رئیس پارلمان آفریقای جنوبی نیز با تاکید بر حمایت کشورش از برنامه هسته ای ایران و سنگ اندازی آمریکا و برخی کشورهای دیگر در شورای امنیت علیه ایران گفت: ایران کشوری بزرگ است که توانسته با اتکا به خود، در بسیاری از زمینه ها از جمله علوم پیشرفته، دارو و خدمات فنی – مهندسی به پیشرفت های قابل توجهی دست یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر دو روز و نیم خود به آفریقای جنوبی با جاکوب زوما رئیس جمهور، مکس سیسولو رئیس مجلس ملی، یوهانس ماهلانگو رئیس مجلس شورای ملی استانی آفریقای جنوبی دیدار و درباره روابط دوجانبه، روابط پارلمانی ایران و آفریقای جنوبی و مسائل مربوط به آفریقا، منطقه و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو می کند.

حضور در جلسه رسمی و علنی مجلس ملی آفریقای جنوبی حین پاسخگویی معاون رئیس جمهور به سوالات نمایندگان و معرفی رسمی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در این جلسه از دیگر برنامه های لاریجانی در سفر به آفریقای جنوبی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران البته عصر روز چهارشنبه پس از بازدید از موزه برده داری کیپ تاون در ضیافت رسمی شام که از طرف رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی تدارک شده است شرکت می کند.

بر اساس این گزارش، آفریقای جنوبی ۹ استان دارد که پرتوریا، پایتخت سیاسی، کیپ تاون مرکز قانونگذاری و بلوم فونتین مرکز قضایی آن است. دادگاه قانون اساسی این کشور هم در ژوهانسبورگ قرار دارد که مرکز اقتصادی آفریقای جنوبی به شمار می رود.

مجالس قانون گذاری آفریقای جنوبی از مجمع ملی ۴۰۰ نفره تشکیل شده است و مجلس شورای ملی استانی آن هم ۹۰ عضو دارد.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه همچنین ساعت ۱۱ صبح روز پنج شنبه، فرودگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی را به مقصد فرودگاه برازاویل پایتخت جمهوری کنگو ترک می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر یک روز و نیم خود به کنگو با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و راجع به مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به رایزنی می پردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت پارلمانی همراه عصر روز جمعه ۱۶ اسفند به تهران باز میگردند.