اشکالات تعیین کف درآمدی برای فاز دوم هدفمندی

به گزارش افکارنیوز، احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده اظهار داشت: مهمترین اشکال مرحله اول هدفمندکردن یارانه‌ها این است که تمام طرح به تقسیم پول بین مردم تنزل یافت و مسئولان از اهداف این طرح غافل بودند یا تغافل کردند.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی در اقتصاد ملی هدف اصلی در اجرای هدفمندکردن‌ یارانه‌ها در ایران بود، تصریح کرد: کاهش مصرف، استفاده بهینه از منابع برای توسعه، عدالت بین مردم در مصرف یارانه پنهان و مواردی از این دست از اهداف هدفمندکردن یارانه‌ها بود که هیچ کدام به درستی محقق نشد.

* مرحله اول هدفمندی مرحله آخر تلقی شود

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید براینکه درآمد هدفمندکردن یارانه‌ها به صورت غیرهدفمند بین تمام مردم به صورت یکسان تقسیم شد، گفت: به اعتقاد بنده مرحله اول باید مرحله آخر این قانون تلقی شود.

* دولت باید ساختمانی با پی‌ریزی نامناسب را به ساختمانی مناسب تبدیل کند

وی در ادامه با اشاره به نامه پیشنهادی که از سوی وی و آقایان مصباحی‌مقدم و بحرینی به رئیس جمهور با عنوان راهبرد سوم ارائه شده بود، افزود: راهبرد سوم یعنی کاری که از اول باید شروع شود اما تفاوت اینجاست که الآن تعهداتی برای دولت وجود دارد که قبلا آن را نداشت. در حقیقت باید ساختمانی با پی‌ریزی‌های نامناسب به ساختمانی مناسب تبدیل شود.

توکلی درباره اینکه آیا می‌توان صرفاً تعیین کف درآمدی را بعنوان ابزاری برای شناسایی افراد نیازمند و یا غیرنیازمند تلقی کرد، گفت: این موضوع با معیشت مردم سروکار دارد و نیازمند بررسی دقیق است. برهمین اساس پیشنهاد کردیم راه فعلی ادامه پیدا نکند بلکه دولت با آسیب شناسی آنچه گذشت، لوازم تحقق اهداف خود را مورد ارزیابی قرار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید براینکه دولت باید فرصت‌ها و تهدیدهای ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها را شناسایی کند، تصریح کرد: دولت می‌خواهد همان کارهایی را که قبلا انجام شده را کمی بهتر از قبل انجام دهد. همچنین قصد دارد تولید را بهتر از قبل مورد حمایت قرار دهد و پرداخت نقدی را نیز در قیاس با دوره قبل بهبود ببخشد.

وی تأکید کرد: اما تا زمانی که اصلاحات به صورت اساسی انجام نشود کار به جایی ختم نمی‌شود. نکته اینجاست که کانون توجه مردم و دولت تقسیم پول حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است.

* اشکالات تعیین کف درآمدی برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه بار دیگر به اشکالات تعیین کف درآمدی برای تعیین نیازمندان و غیرنیازمندان اشاره کرد و ادامه داد: اگر قبول داشته باشید یکی از اهداف هدفمندکردن یارانه‌ها کاهش فاصله خانوارهای ایرانی در استفاده از یارانه پنهان است می‌توان گفت که دولت به راحتی می‌تواند مستحق و غیرمستحق را شناسایی کند.

توکلی ادامه داد: شناسایی افراد مستحق به لحاظ دینی و نیز تجربه بشری امکان‌پذیر است چرا که طبق سنت شرعی ۱۴۰۰ سال است که مسلمانان در حال شناسایی افراد مستحق بوده تا به آنها خمس و زکات بدهند در کشورهای سرمایه داری صنعتی نیز انواع اعانات تحت عنوان پرداخت های انتقالی با شناسایی نسبتا دقیق مستحقان داده میشود از همین رو به راحتی می‌توان افراد مستحق را شناسایی کرد. همچنین شناسایی ثروتمندان هم از طریق روش‌های مالیات‌گیری امکان پذیر است.

* شناسایی درآمد مردم دخالت دولت در زندگی خصوصی آنها نیست

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید براینکه شناسایی دهک‌های درآمدی به معنای دخالت در زندگی خصوصی مردم نیست، تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند شناسایی درآمد مردم به معنای دخالت دولت در زندگی خصوصی تلقی می‌شود حرف سنجیده ای نیست چرا که در این صورت باید سازمان مالیاتی تعطیل شود چون اساسا کار این سازمان جستجوی هرچه دقیق تر و کنجکاوانه تر در کشف درآمد افراد است تا نسبت به دریافت مالیات اقدام ‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت می خواهد با تعیین کف درآمد مشمولان دریا فت یارانه را تعیین کند بی اشکال هم نیست، اضافه کرد: از جمله این اشکالات این است که در این طرح وضعیت کمی و کیفی خانوارها دیده نشده است به عنوان نمونه یک خانواده دو نفره در شهر بجستان خراسان رضوی با یک میلیون تومان درآمد ماهانه می‌تواند زندگی معمولی در شهر خود داشته باشد ولی اگر فردی همان درآمد را در تهران داشته باشد دخل و خرجش با هم نمی‌خواند. همچنین ممکن است برخی خانوارها به خاطر درمان بیماران خاص خود هزینه‌های بالایی را پرداخت کند که در این طرح دیده نشده است.

* حمایت غذایی دولت از مستحقان با کارت هوشمند

وی‌ تأکید کرد: دولت در مرحله اول شاید ناچار به انجام این کار باشد ولی در ادامه طبقات ضعیف و مستحق حتما باید در دور جدید حمایت شوند و این حمایت باید به صورت غذایی و از طریق کارت هوشمند انجام شود.

توکلی با تأکید براینکه حمایت غذایی با کارت هوشمند به معنای این است که مصرف حداقلی برای مردم درنظر گرفته شود گفت: این کار باعث میشود خانوارها از حداقلی در مواد غذایی بهرهمند شوند