پذیره‌ نویسی موسسه اعتباری نور

به گزارش افکارنیوز،رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ایران از آغاز پذیره‌نویسی موسسه اعتباری نور در روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه خبر داد.

بهنام محسنی با بیان اینکه موسسه اعتباری نور از جمله موسسه‌های در شرف تاسیس است، گفت: این موسسه که به ارایه تمامی عملیات مجاز پولی، مالی و بانکی در چارچوب قوانین و مقررات می‌پردازد، در نظر دارد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهام در دست انتشار خود را از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران پذیره‌نویسی کند.

وی با اعلام اینکه پذیره‌نویسی موسسه اعتباری نور از روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه به مدت ۵ روز کاری صورت می‌گیرد، پیرامون نحوه تامین سرمایه این موسسه افزود: از میزان کل سرمایه اولیه، ۵۰ درصد توسط مؤسسین تامین شده و ۵۰ درصد باقیمانده هم که به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است از طریق پذیره‌نویسی عمومی تامین خواهد شد.

محسنی همچنین درباره متعهد پذیره‌نویس و میزان تعهد یادآور شد: شرکت‌های تامین سرمایه امین، تامین سرمایه بانک ملت، تعاونی تولیدی کویر یزد، تعاونی تولیدی پیشگامان رسانه پارس و تعاونی پیشگامان کویر پرشیا، متعهد شده‌اند در صورت به فروش نرفتن سهام منتشره در عرضه عمومی، هر یک تا سقف ۵ درصد از سرمایه مؤسسه اعتباری نور و در مجموع به میزان ۷۵۰ میلیارد ریال از سهام در دست انتشار را خریداری کنند.

به گفته محسنی اشخاص حقیقی می‌توانند به میزان حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۵۰ هزار سهم و اشخاص حقوقی به میزان حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۱۰۰ هزار سهم در این پذیره‌نویسی شرکت کنند؛ ضمن آنکه سرمایه مؤسسه اعتباری نباید از محل تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تأمین شود و پذیره‌نویسان باید فاقد هرگونه بدهی غیرجاری به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و فاقد سابقه صدور چک بلامحل باشند.

رئیس اداره عملیات بازار فرابورس همچنین با اشاره به اینکه هیچ‌یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نمی‌توانند در هیچ زمان بیش از یک درصد سهام مؤسسه را دارا باشند، افزود: اشخاص حقوقی غیر بانکی که بخشی از سرمایه و یا سهام آنها متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی بوده و یا تحت مدیریت بخش دولتی قرار دارند نیز نمی‌توانند در مؤسسه اعتباری، سهامدار باشند.

معامله ۱۵۷۸ میلیارد ریال اوراق در فرابورس

در پایان معاملات چهاردهم اسفندماه فرابورس، داد و ستد ۱۴۷.۶ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۱۵۷۸.۵ میلیارد ریال در ۲۳ هزار و ۸۲۵ دفعه معامله ثبت شد.

در جریان معاملات امروز پتروشیمی جم با معامله ۴۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۹۰ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین به دنبالمعاملهنماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایهگذاری ایرانیان در نماد پترولح که بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت انجام گرفت، این نماد با ۵۸۸ درصد افزایش قیمت روبهرو شد. گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، زرین معدن آسیا، افرانت هم پس از آن با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند و در آنسوی بازار نیز بیمه کارآفرین و مجتمع معادن مس تکنار بیشترین افت قیمت را داشتند.