کاهش قیمت نفت و طلا

به گزارش افکارنیوز، در حالی که تنش ها میان غرب و روسیه بر سر اوکراین کاهش یافته است قیمت نفت و طلا در بازار جهانی رو به کاهش گذاشته است.

هر اونس طلا در معاملات امروز، ‌چهارشنبه با افت ۲ دلاری قیمت مواجه شد و در برابر ۱۳۳۶ دلار معامله شد.

قیمت نفت سبک آمریکا نیز در این روز با ۴۵ سنت کاهش به ۱۰۲.۸۸ دلار در هر اونس رسید. نفت برنت دریای شمال نیز با افت ۷۳ سنتی قیمت مواجه شد و در برابر ۱۰۸.۵۷ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

ورود نظامیان روسیه به شبه جزیره کریمه و نگرانی ها از بروز درگیری های نظامی بین آمریکا و روسیه در این منطقه باعثرشد قیمت طلا و نفت طی روزهای اخیر شده بود. طلا قیمت ۱۳۵۰ دلار در هر اونس را رد کرده و نفت نیز از ۱۱۱ دلار در هر بشکه فراتر رفته بود.

با این حال طی دو روز گذشته قیمت نفت و طلا رو به کاهش گذاشته است و این در حالی است که برخی گزارش ها از مذاکرات محرمانه آمریکا و روسیه بر سر اوکراین خبر می دهند.

کارشناسان با توجه به این که بازار طلا با افزایش تقاضای فیزیکی مواجه نشده است رشد اخیر قیمت ها را ناپایدار دانسته اند.

قیمت طلا از ابتدای ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است، در حالی که سال گذشته را با ۲۸ درصد کاهش پشت سر گذاشته بود. قیمت فلز زرد طی ۳۰ روز گذشته ۷۸ دلار رشد داشته است.

نفت نیز از نظر شاخص های واقعی عرضه و تقاضا وضعیت مناسبی ندارد و با توجه به ورود نیمکره شمالی به فصل گرما و فرا رسیدن فصل تعمیر پالایشگاه ها انتظار می رود قیمت نفت طی ماه های آینده روندی نزولی را طی کند.