سرپرست وزارت راه و ترابري با تاكيد بر لزوم حضور بخش خصوصي براي اجراي پروژههاي وزارت راه و ترابري گفت: از كليهي كساني كه امكانات دارند و ميتوانند در بخشهاي جادهاي، ريلي و هوايي اقدام به اجراي پروژهها كنند، دعوت ميكنم كه با ما تفاهم كنند، اما اين بدان معني نيست كه بايد براي ما رايگان كار كنند و يا دولت سود چند برابري به آنها پرداخت ميكند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، علی نیکزاد، در مراسم افتتاح ۸۵ کیلومتر از بزرگراه تهران _ قائم‌شهر اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها و راهبردهای اساسی ما در وزارت راه و ترابری در بخش جاده‌ای و به‌طور کل حمل و نقل، ایجاد سفری ایمن، سریع و روان در جاده‌های سراسر کشور برای مردم است.
وی با اشاره به این‌که ۱۴ هزار کیلومتر راه روستایی، راه‌آهن، بزرگراه و آزاد‌راه در سال جاری در دست اجرا است، اظهار کرد: باید از منابع موجود که از اعتبارات دولتی در اختیار ما قرار می‌گیرد، به نحو احسن استفاده کنیم و هزینه‌ی اجرای پروژه‌ها را به حداقل کاهش دهیم.
نیکزاد با اشاره به این‌که آنچه در مسکن مهر رخ داد، حاصل عهد و پیمان ما با بخش خصوصی بود، گفت: عزم ما برای استفاده از توان خصوصی در حوزه‌ی راه راسخ است.
سرپرست وزارت راه و ترابری ادامه داد: در ایران ۴۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت اجرایی ۶ هزار و ۵۰۰ پیمانکار است.
وی با اشاره به این‌که تجهیزات و ماشین‌آلات به میزان کافی وجود دارد، تصریح کرد: از منابع صندوق توسعه‌ی ملی، اوراق مشارکت، استفاده از سهام و هم‌چنین اخذ عوارض برای پروژه‌های وزارت راه و ترابری استفاده می‌کنیم.
سرپرست وزارت راه و ترابری تصریح کرد: باید از امکانات دولتی و خصوصی برای عمران و آبادانی کشور استفاده‌ کافی ببریم.
وی با تاکید بر لزوم حضور بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها اضافه کرد: سود معقول، کار انبوه و برکت خدا باعثمی‌شود که کار انجام شود.
وی با اشاره به این‌که آنچه در وزارت راه و ترابری اتفاق می‌افتد، سود‌مندی برای مردم است گفت: همکاران ما دراین وزارتخانه در تابستان و زمستان، ایام نوروز و تعطیلات همواره در خدمت مردم هستند.
سرپرست وزارت راه و ترابری تا مادامی که برای مردم کار کنیم سودمندیم اضافه کرد: دولت در بخش حاکمیت باید قیمت هزینه‌ی تمام شده را کاهش داده و زمان را بخرد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به افتتاح ۸۵ کیلومتر(حدفاصل رودهند _ فیروزکوه) بزرگراه ۲۱۰ کیلومتری تهران _ قائمشهر گفت: از کلیه همکارانی که برای اجرای این پروژه تلاش کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک خدا بتوانیم آنچه را که در شان و جایگاه مردم است، انجام دهیم.
او با بیان این‌که در یک برنامه برد _ برد، وزارت راه و ترابری آماده همکاری با بخش خصوصی است، گفت: ۴۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت اجرایی ۶ هزار و ۵۰۰ پیمانکار در بخش راه است که اگر هریک سالانه راه بسازند ۶۵ هزار کیلومتر راه ساخته می‌شود.
نیکزاد گفت: فرمان مقام معظم رهبری برای سال جهاد اقتصادی این است که در اقتصاد جهاد کنیم تا بشود در منطقه حرف اول را بزنیم.
وی با اشاره به این‌که هرکس در بخش خودش برای تحقق رشد اقتصادی تلاش می‌کند تصریح کرد: در بخش راه علاوه بر اعتبارات دولتی که از طریق دولت و مجلس در اختیارمان قرار می‌گیرد، قصد داریم از منابع اوراق مشارکت، صندوق توسعه‌ی ملی، واگذاری سهام دولتی و هم‌چنین اموالمان استفاده کنیم.
او با بیان این‌که راه‌آهن را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم، گفت: قانون به ما اجازه داده که اموال منقول و غیرمنقول را واگذار کرده و از منابع آن استفاده کنیم.
سرپرست وزارت راه و ترابری به واگذاری ایرلاین‌ها و هم‌چنین سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر اشاره و اظهار کرد: امیدواریم کلیه‌ی این عوامل سبب شود که تحول اساسی در این حوزه داشته باشیم.
وی افزود: در کنار این موارد به این نکته باور داریم که بخش خصوصی به دلیل داشتن تجربه و هم‌چنین ماشین‌آلات می‌تواند در اجرای پروژه نقش مهمی داشته باشد.
سرپرست وزارت راه و ترابری با اشاره به این‌که در حال حاضر احداث۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی، بزرگراه، راه‌آهن و … در دستور کار قرار دارد، گفت: این پروژه‌ها تا پایان سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد.
نیکزاد تصریح کرد: در بخش جاده‌ای پروژه‌ها با هزینه‌ی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.
وی به ۸۵۰ کیلومتر راه‌آهن در سال جاری اشاره و تصریح کرد: ۸۵ کیلومتر بزرگراه تهران _ قائم‌شهر با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان ساخته شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی با بیان این‌که پروژه‌های در حال اجرا به عهده‌ی بخش خصوصی است، گفت: دولت خودش مجری نیست و کاری را به صورت امانی انجام نمی‌دهد. برای ساخت آزاد‌راه‌ها ۵۰ درصد هزینه را ما پرداخت می‌کنیم و ۵۰ درصد دیگر به عهده بخش خصوصی است که از طریق عوارض اصل و سود را در موعد مقرر برمی‌دارند.
نیکزاد ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم بخش خصوصی برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها که مطالعه آنها انجام شده و آماده اجرا است، با ما مشارکت کنند. هم‌چنین حاضریم در بخش‌هایی که به‌صورت ۵۰ _ ۵۰ شریک هستیم عوارض و هم‌چنین ۵۰ درصد سهم خودمان را واگذار کنیم و پول هم نمی‌خواهیم تا بخش خصوصی در جاهای دیگر برای ما کار کنند.
نیکزاد گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه است و ۴۵ هزار میلیارد تومان به اندازه کل بودجه عمرانی یکسال ظرفیت اجرایی ۶ هزار و ۵۰۰ پیمانکار در بخش راه است که اگر هر یک تنها ۱۰ کیلومتر راه را برای ما بسازند، در طول سال ۶۵ هزار کیلومتر راه ساخته می‌شود. این درحالی است که راه‌های شریانی که ۸۵ درصد ترافیک بر روی آن است، تنها ۱۰ هزار کیلومتر هستند.
وی در ادامه درباره‌ی طرح جامع حمل و نقل تصریح کرد: مشاور بین‌المللی و خارج از ایران گرفته شده و عمده پول‌ها نیز پرداخت شده است.
نیکزاد ادامه داد: قائم‌ مقام وزارت راه و ترابری که سابقه ویژه‌ای دارد و هم‌چنین تیمی متشکل از دانشگاهیان و مسوولان وزارت راه و ترابری را مامور کرده‌ایم تا بتوانیم طرح جامع حمل و نقل را تحویل دهیم.
وی در ادامه درباره ستاره‌دار کردن راه‌ها گفت: قصد نداریم راه‌ها را از نظر ایمنی ستاره‌بندی کنیم بلکه هدف ما ایمن‌کردن کلیه راه‌ها است.
سرپرست وزارت راه و ترابري گفت: با خيزي كه براي استفاده از منابع بخش غيردولتي برداشتهايم، برنامه ما اين است كه همه راهها را به بزرگراه و آزادراه تبديل كنيم.