پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به طور طبیعی در برخی بخشها افزایش قیمت رخ داد هر چند بعضی از آنها کاذب است اما به هر حال این اتفاق افتاد.

به گزارش مهر، اما بخشهایی وجود دارند که شاید چندان به چشم نیایند اما رقم آنها در زندگی خانواده ها تاثیرگذار است. از پول آب، برق، تلفن و گاز که بگذریم در زندگی آپارتمان نشینی رقمی وجود دارد که بابت هزینه های جاری عمومی ساختمان پرداخت می شود و اصطلاحا به آن شارژ یا ماهانه می گویند.

تنه شارژ ساختمان به کرایه خانه!

این رقم در ماههای اخیر آنچنان تغییر کرده که گاهی به کرایه خانه تنه می زند و ساکنین می مانند که با آن چه باید بکنند. از آنجاییکه این رقم عموما توافقی است و از قاعده خاصی هم پیروی نمی کند طبیعتا نمی توان مانند آب و برق و گاز که دارای قبض هستند یا سازمان متبوع، آنرا پیگیری کرد.

اغلب ساکنان این آپارتمانها به هر حال رقمی به عنوان شارژ می پردازند

قیمت شارژ بسته به نوع آپارتمان، تعداد واحدها، سالهای ساخت بنا، امکانات، مکان جغرافیایی ملک و … متفاوت است. در آپارتمانهای معمولی و به عنوان نمونه این رقم تا سقف ۱۰ هزار تومان است اما در آپارتمانهای چندین واحدی یا آنهایی که در نقطه ای بهتر از شهر واقع شده اند تا پیش از این به ۱۸۰ هزار تومان هم می رسیده است.

به طور معمول اگر کنتور جداگانه آب برای هر واحد تعریف نشده باشد پول آب تقسیم بر تعداد نفرات می شود و پول گاز که تا بیش از این رقم قابل توجهی نبوده معمولا از همان شارژ ماهانه ساختمان تامین می شده است.

هزینه های برق و تلفن هر واحد هم معمولا مجزا هستند و ساکنان هر واحد خودشان آن را می پردازند. اما اتفاقی که افتاده این است که قبل از آمدن قبضهایی تحت عنوان هدفمندی یارانه ها که به حذف یارانه دولت رقم آن به هر حال بالاتر است و بر اساس مصرف مشترکان در ردیف پرمصرف تا کم مصرف و معمولی قرار می گیرند. برخی صاحبان املاک بهای شارژ ساختمان را حتی تا دو برابر افزایش دادند.

پس از آمدن قبضهای هدفمندی یارانه ها هم که دیگر جای بحثی نماند و اغلب آپارتمانها و برجها اقدام به افزایش سرسام آور این رقم کردند.

مریم نعمتی که در منطقه عظیمیه کرج در یک مجتمع مسکونی زندگی می کند به خبرنگار مهر گفت: رقم شارژ ساختمان ما از ماه آذر به بعد از رقم ۱۵۰ هزار تومان به ۱۷۰ و بعد به ۱۸۰ رسید و بعد از عید این رقم به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی که منزل مسکونی اش را به قیمت ۱۵ میلیون پول ودیعه و ۲۰۰ هزار تومان اجاره کرده است افزود: بسیار خنده دار است که من معادل کرایه خانه ای پول شارژ بپردازم.

نعمتی تاکید کرد: البته هیئت مدیره ساختمان قرار است ریز هزینه ها را به ساکنان بدهند ولی این انصاف نیست که اینگونه برخورد شود.

شارژ ماهانه این آپارتمانهای ۴ واحدی ۵۰ هزار تومان است

مهناز اکبرزاده هم به مهر گفت: من در خیابان هشتم گوهردشت در مجتمع زندگی می کنم و رقم شارژ ساختمانمان ناگهان از ۶۰ هزار تومان در ماه به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

چه کسی ناظر هزینه های شارژ ساختمانهاست

وی افزود: ما اصلا نمی دانیم در خصوص این مسئله به جز هیئت مدیره که حرف ساکنان را قبول ندارند به چه کسی باید شکایت کنیم، هیئت مدیره هم که یک سره پول گاز و پیش بینی افزایش پول برق را بهانه کرده و می گوید شما این رقم را بدهید بعدا کم و زیادش را حساب می کنیم.

اکبرزاده گفت: حرف ما این است که باید این رقم را داشته باشیم که بدهیم یا نه؟ مگر کارمندان چقدر درآمد دارند که ۱۱۰ هزار تومان شارژ ساختمان بپردازند.

فاطمه کلامی ساکن شاهین ویلا نیز به مهر گفت: مگر یه آپارتمان ۴ واحدی چقدر نظافت و تعمیرات و گاز دارد که باید ماهانه ۵۰ هزار تومان پول شارژ بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: من کلا خانه ام را ۱۷ میلیون تومان خریده ام حالا تصور کنید بابت ملکی که کلا ۱۷ میلیون خریده ام ۵۰ هزارتومان شارژ ماهانه بپردازم در حالیکه سال گذشته این رقم ۲۰ هزار تومان بوده است.

پول شارژ قبل از گاز بالا رفته بود

کلامی یادآور شد: البته پول شارژ قبل پول گاز و آب و برق و بحثهای هدفمندی یارانه ها بالا رفته بود اما شاید به اندازه اکنون نمود نداشت

مصطفی یزدانی هم که در نمایندگی یک بیمه در یک برج تجاری مستقر است به مهر گفت: شارژ ساختمان به طور ناگهانی بعد از عید دو برابر شده است.

شار‍‍ژ ماهانه این واحدهای تجاری ماهانه ۷۰ هزار بود که هم اکنون ۱۲۰ هزار تومان شده است

وی خاطرنشان کرد: این رقم از ۷۰ به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است در حالیکه برج مانند منازل مسکونی مصارف گاز ندارد، قبوض برق هم که جداگانه می آید و قبوض آب هم که تقسیم بر تعداد واحدها می شود.

یزدانی که از این موضوع به شدت ناراحت بود گفت: حداقل نمی دانیم به چه کسی شکایت کنیم و اصولا کسی مسئول نظارت بر این موضوع هست یا نه؟

اداره تعزیرات حکومتی کرج پیگیری این موضوع را از وظایف یکی از بخشهای اداره بازرگانی دانست و یک مسئول اداره بازرگانی نیز در این خصوص گفت که چنین موردی تاکنون از سوی این اداره پیگیری نشده و اساسا مسئول رسیدگی به شکایات اینچنینی نیستیم!

یک مسئول قضایی نیز اظهار داشت: این موضوع مانند سایر دعاوی دیگر قابل طرح است و شاکیان می توانند با شکایت از متخلفان منتظر بررسی پرونده باشند.

شکی نیست که هدف طرح هدفمند کردن یارانه ها ایجاد جوی اینچنینی نبوده و نیست اما همواره برخی خودسریها عامل بوجود آمدن شرایط نامناسب می شوند.

در شرایطی که هدفمند کردن یارانه ها مراحل مقدماتی خود را طی می کند برخی افراد آگاهانه یا ناآگاهانه با ایجاد جو روانی و فضای کاذب قیمتها باعث نارضایتی می شوند عاملی که باید برای برخورد با آن تدبیری جدی اندیشید.