محمود بهمنی با تشریح دلایل اتفاقات روزهای اخیر بازار سکه و ارزان بودن قیمتهای آزاد نسبت به قیمتهای رسمی، اظهار داشت: بانک مرکزی به میزان کافی و چند صد تن طلا در کشور دارد و البته به این ذخایر و بازار طلا نیز کنترل کافی و لازم را دارد.

به گزارش خبر، وی افزود: زمانی که سازمان دیگری با لحاظ کردن ارزش افزوده قیمت سکه را ۱۸ الی ۲۰ هزار تومان افزایش می‌دهد به معنای این نیست که بانک مرکزی قیمت‌ها را بالا برده است.



رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قیمت واقعی سکه منهای قیمت تمام شده با لحاظ مالیات برارزش افزوده است، گفت: اگر ارزش افزوده از قیمت سکه در روزهای اخیر کاسته شود مشخص خواهد شد؛ بانک مرکزی قیمت سکه را کنترل کرده است.



بهمنی ضمن تأکید براینکه قیمت سکه طلا بدون مالیات بر ارزش افزوده مطابق با بازارهای جهانی است، ادامه داد: اما حالا این ابزار را از دست بانک مرکزی را گرفتند؛ حال که فروش سکه در بانک مرکزی طی روزهای اخیر خیلی کم شده و به نزدیک صفر رسیده باید پرسید که آیا بانک مرکزی مقصر این مسئله است؟



این مقام مسئول در شبکه بانکی اظهار داشت: سکه‌هایی هم اکنون در شعب بانک ملی عرضه می‌شود به مراتب بالاتر از قیمت‌های جهانی طلا است ولی این به خاطر نرخ‌های بانک مرکزی نیست بلکه مالیات بر ارزش افزوده این قیمت‌ها را بالابرده است.



بهمنی با انتقاد از اخذ مالیات برارزش افزوده در سکه، تصریح کرد: در طول تاریخ، بانک مرکزی از پرداخت هرگونه مالیات برارزش افزوده، عوارض و حقوق گمرکی برای طلا معاف بوده تا قیمت‌های بازار کنترل شود.



رئیس کل بانک مرکزی در مورد احتمال قاچاق در بازار طلا و سکه گفت: زمانی که قیمت‌ها به این نحو باشد قاچاق و ورود سکه‌های تقلبی به کشور آغاز می‌شود.



بهمنی دلایل این موارد را اخذ مالیات برارزش افزوده دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی در حال حاضر باید به مردم هشدار دهد که مراقب سکه‌های تقلبی در بازار باشند و از خرید آنها خودداری کنند.



وی با بیان اینکه بانک مرکزی با اجرای مالیات برارزش افزوده یکی از مهم‌ترین ابزارهای خود برای تنظیم بازار را از دست داد، گفت: اگر الان طلای قاچاق با این قانون وارد کشور شود بانک مرکزی باید چطور وضعیت را کنترل کند؟ بانک مرکزی باید معادل قیمت‌ جهانی و یا پایین‌تر طلا را به بازار عرضه کند اما زمانی که ارز، گرانتر باشد به طور حتم طلای قاچاق وارد کشور می شود.



رئیس کل بانک مرکزی دلیل قاچاق طلا را پایین بودن قیمت سکه در بازار آزاد عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت بازار پایین تر باشد، آیا بانک مرکزی باید بازار را کنترل کند و یا کنترل بانک مرکزی دست بازار باشد؟



وی خطاب به سودجویان این روزهای بازار سکه، تأکید کرد: بانک مرکزی به شدت جلوی قاچاق طلا را میگیرد همچنین مانع از ورود سکههای تقلبی به دلیل کاهش قیمتها ناشی از مالیات برارزش افزوده خواهد شد.