غلامحسین تقی نتاج با حضور در جمع اصحاب رسانه به تشریح فعالیتهای موسسه مالی و اعتباری مهر پرداخت و اظهار داشت: این موسسه از سال ۱۳۷۲ ابتدا در قالب موسسه قرضالحسنه فعالیت خود را آغاز کرد اما به دلیل رویکرد بانکداری اسلامی عملکرد خود را به موسسه مالی و اعتباری ارتقاء داد.
به گزارش فارس، وی با اشاره به عدالت در توزیع تسهیلات این موسسه افزود: موسسه مالی و اعتباری مهر با ۸۰۰ شعبه و بیش از ۶ هزار نیروی متخصص و ۸ میلیون مشتری در صدد بانک شدن است.
نتاج ادامه داد: سرمایه این موسسه ۲۰۰ میلیارد تومان است که متعلق به تعدادی از شرکت‌ها و موسسات با سهم ۷ الی ۱۰ درصدی است.
وی با بیان اینکه سرمایه موسسه مهر به ۴۱۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: این ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه جاری عموماً توسط اشخاص حقیقی خواهد بود.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر در ادامه به اجرای بانکداری بدون ربا اشاره و اضافه کرد: بانکداری بدون ربا برخلاف تصور برخی فقط منوط به قرض‌الحسنه نیست بلکه مشمول بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.
نتاج با تاکید بر سهم کم بخش خصوصی در اقتصاد افزود: برای اجرا شدن دقیق بانکداری بدون ربا باید سهم بخش خصوصی نیز در اقتصاد افزایش یابد.
وی ادامه داد: علاوه بر این باید تسهیلات بانکی در حوزه‌های سودآور پرداخت و در زمان مناسب نیز با سود بهینه دریافت شود.
این مقام مسئول در موسسه مالی اعتباری مهر، دریافت وجه التزام را راهکاری برای جلوگیری از معوق شدن تسهیلات در شبکه بانکی عنوان کرد و گفت: اگر اشخاص اصل و سود تسهیلات را پرداخت نکردند بانک‌ها باید در قالب وجه التزام علاوه بر اصل و سود وجه التزام را نیز از آنها بگیرند.
نتاج همچنین پرداخت بیش از حد تسهیلات قرض‌الحسنه را به معنای موفقیت بانکداری بدون ربا ندانست و افزود: اگر قرار باشد اشکالات بخش‌های مختلف اقتصادی با تضعیف بانکداری رشد و توسعه یابد در بلند مدت اثرات منفی زیادی در اقتصاد مشاهده می‌شود.

* تحلیل نتاج از بسته پولی و بانکی ۹۰

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر در ادامه این سخنان به روند سیاست‌های پولی و بانکی در سال جاری اشاره و تصریح کرد: با روند بسته سیاستی امسال موسسات پولی و بانکی به طور حتم با مشکل مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین نکات بسته سال ۹۰ عدم تفاوت بانک‌های خصوصی و دولتی در سیاستگذاری‌های پولی و بانکی است.
به اعتقاد نتاج، بانک‌های دولتی مورد حمایت دولت بوده و الزامی در سود‌آوری ندارند ولی بانک‌های خصوصی باید سودآ‌ور باشند از همین رو باید در بسته‌های پولی و بانکی تفاوتی بین این دو بخش قائل شد.
وی نرخ سود تسهیلات را یکی دیگر از نکات بسته پولی امسال عنوان کرد و گفت: نرخ سود تسهیلات باید برای بخش دولتی و خصوصی متفاوت باشد؛ این نرخ منطقاً نباید زیر قیمت تمام شده پول تعیین شود.
نتاج تاکید کرد: اختلاف ۶ درصدی نرخ سود با نرخ تمام شده پول در بانک‌ها آن هم برای یک سال موجب غیر شفاف شدن عملکرد بانک‌ها می‌شود.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر ادامه داد: اگر مسئولان به این نتیجه رسیدند که نباید بانک‌های خصوصی در کشور باشند می‌توانند از همین الان زمینه را برای تغییر رویه بانکداری این بخش‌ها مهیا کنند چرا که تغییر رویه در حال حاضر می‌تواند کمترین هزینه را داشته باشد.
وی همچنین اضافه کرد: اگر سیاستگذاران پولی و بانکی احساس کنند که باید بسته پولی ۹۰ تعدیل شود این کار را انجام می‌دهند.
نتاج در ادامه درباره وضعیت بانک‌های خصوصی با سیاست‌های فعلی پولی و بانکی گفت: اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد امکان ورشکستگی بانک‌های خصوصی کوچک‌تر وجود دارد.

وی همچنین به نقش نقدینگی سرگردان در اتفاقات اخیر بازار طلا و ارز اشاره و اظهار کرد: این موارد مرتبط به سیاست‌های پولی و بانکی است چرا که موسسات پولی به راحتی می‌توانند نقدینگی را مهار کنند.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر با بیان اینکه نقدینگی سرگردان حاصل تبدیل سپرده‌های بلند‌مدت به سپرده‌های کوتاه‌مدت است افزود: در طراحی بسته‌های پولی باید مراقب بود که به این نقدینگی دامن زده نشود.

* آماده بانک شدن بودیم اما ساماندهی موسسات پولی مانع شد

نتاج همچنین درباره زمان دقیق پذیره‌نویسی و بانک شدن موسسه مهر گفت: این موسسه همه اقدامات این امر را انجام داده ولی به دلیل اینکه در انتهای سال گذشته ساماندهی بازار پولی و مالی آغاز شد فرآیند مجوز پذیره‌نویسی موسسه به تاخیر افتاد.
وی با اشاره به دریافت مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر بانک شدن موسسه مهر افزود: هنوز شرایط بانک شدن موسسه مهر در بانک مرکزی مهیا نشده است.
نتاج اضافه کرد: طبق آخرین جلسه‌ای که با بانک مرکزی داشتیم قرار شد در یک دوره ۳ ماهه و بعد از انجام بازرسی مجوز پذیره‌نویسی موسسه مهر صادر شود.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر در همین ارتباط به ایرادات بانک مرکزی برای عدم مجوز پذیره‌نویسی اشاره و خاطرنشان کرد: موسسه مهر تمامی مشکلاتی که بانک مرکزی به آن وارد کرده بود را از جمله تنظیم میزان مشارکت‌های حقوقی، بهینه‌سازی شعب، تبلیغات، ارزیابی دارایی و تامین سرمایه را مطابق معیار بانک مرکزی کرده است.

وی در ادامه درباره علت تحریم موسسه مالی و اعتباری مهر گفت: این موسسه هنوز وارد عملیات ارزی نشده و در درون اقتصاد کشور فعالیت می‌کند ولی خودمان هم نمی‌دانیم چرا ما را تحریم کردند.
نتاج گفت: تحریم موسسه مهر اقدام سیاسی است و از نظر عملیاتی تاثیری در فعالیت‌های این موسسه ندارد.
به گفته موسسه مالی و اعتباری مهر، در قطعنامه اخیر که توسط اتحادیه اروپا صادر شد اشتباه راهبردی مبنی بر واسطه بودن این موسسه با سایر نهادها رخ داد.
این مقام مسئول در موسسه مهر با اشاره به سهم ۴ درصدی این موسسه در نظام بانکی افزود: برای اولین بار موسسه مهر قصد دارد مابه‌التفاوت سود قطعی و سود علی‌الحساب را بین سپرده‌گذاران خود پرداخت کند.
وی اضافه کرد: سال گذشته موسسه ۶ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان تسهیلات عقود اسلامی و ۳۶۷ میلیارد تومان تسهیلات قرضالحسنه پرداخت کرد.