واریز چهارمین بخش از دارائی های ایران

به گزارش افکارنیوز، حمید بعیدی نژاد پنج شنبه شب پس از پایان نشست کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو که در وین برگزار شد افزود: این جلسه بعد از پایان مذاکرات آقای ظریف و خانم اشتون در وین با حضور همه اعضا برگزار شد و ما در این نشست موفق شدیم مروری بر مجموعه اقداماتی که در تفاهم ژنو پیش بینی شده است داشته باشیم و درمجموع ارزیابی نسبتا مثبتی بود.


وی افزود: هرچند هنوز برخی از مشکلات وجود دارد که صحبت کردیم تا این موارد هم برطرف شود اما درمجموع ارزیابی خوبی از اجرای تفاهم ژنو در این مقطع زمانی بود.

بعیدی نژاد گفت: تفاهم ژنو از دو قسمت تشکیل می شود یکی اقدامات اجرایی هسته ای است که جمهوری اسلامی ایران باید انها را انجام دهد و یکی اقدامات رفع تحریم هست که اعضای ۱ + ۵ باید انجام دهند.

وی افزود: در رابطه با بخش مربوط به اقدامات هسته ای از انجا که کارگزار اجرای اقدامات هسته ای و نظارتی براساس مقررات پادمان و توسط اژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد گزارشاتی که اژانس در این مدت داشت همه موید این بود که جمهوری اسلامی ایران اقدامات مربوط به خودش را در زمینه هسته ای بطور کامل انجام داده است ما هم گزارش را در جلسه کمیسیون مشترک ارائه کردیم و همه اعضا نسبت به تلاش هایی که جمهوری اسلامی ایران در این مقطع زمانی بکار گرفته تشکر و قدردانی کردند و سئوالات فنی هم بود که پاسخ های لازم داده شد.

وی افزود: در مورد بحثاقدامات رفع تحریم بحثهای مفصلی داشتیم که نهایتا یک ارزیابی کلی نسبت به اقدامات صورت گرفت و همچنین برخی از زمینه هایی که نیاز به کار بیشتر دارد شناسایی و موضوعات برای پیگیری بیشتر مشخص شد.

بعیدی نژاد گفت: در زمینه بازگشت دارایی ایران از حساب هایی که مسدود شده بود باید گفت که تا امروز در واقع سه قسط کامل دریافت شده و قسط چهارم جمعه ۲۲ فروردین موعدش است که به حساب ایران واریز می شود و در هفته آینده هم قسط پنجم دریافت خواهد شد و بنابراین در مجموع پنج قسط که سه قسط بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار و دو قسط مشتمل بر۴۵۰ میلیون دلار دریافت می شود و این مقادیر مطابق با سیاست های مالی و پولی کشور و براساس سیاست های بانک مرکزی یا بخرید طلا و یا بصورت نقدی بصورت ارزهای معتبر جهانی و یا برای خرید قطعات هواپیما وقطعات خودرو، ابزارالات فنی و پیشرفته و خریدهایی که جمهوری اسلامی ایران دارد اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: زمینه های اجرایی اینها کاملا در این مدت صحبت شد و این در واقع پنج قسطی است که دریافت می شود در مورد دریافت ۳ قسط آینده هم صحبت های لازم صورت گرفت.

موضوع دیگر مساله باز شدن امکان ارتباطات بانک های ایرانی با شرکا بود.

بعیدی نژاد افزود: براساس تفاهم ژنو تصمیم گرفته شد که حساب بانک های ایرانی فعال شوند و بانک های ایرانی بتوانند با بانک های شریک خود تبادلات عادی را در زمینه خرید محصولات کشاورزیی, دارویی و غذایی و موارد دیگر انجام دهند و خوشبختانه این اقدامات هم نهایی شد و حساب تعدادی از بانک های ایرانی در اروپا به طور کامل فعال شد و نیز در سطح ارتباط با بانک های عمده ژاپنی که به وسیله آن به تمام شبکه بانکی بین المللی وصل می شوند.

رئیس کمیسیون مشترک نظارت گفت: این اقدامات نهایی شده است و امیدواریم که طی هفته های آینده تمام خریدهایی که در کشور در زمینه های محصولات کشاورزی, غذایی, دارویی و تکنولوژی های پزشکی است همه بتوانند از این مسیر بطور طبیعی انجام شود.

رئیس نشست کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو گفت: موضوع تعمیرات هواپیما یکی از زمینه های خیلی مهمی بود که درباره آن صبحت شد اخیرا رسما اعلام شد که در رابطه با تعمیر هواپیماها و تعمیر قطعات, مجوزهای لازم به سه شرکت بوئینگ, جنرال الکتریک و لوفت هانزا داده شده و اقدامات دیگری هم در جریان است و براساس مفاد مجوزها این کشورها و کمپانی ها قادر خواهند بود کار تعمیر قطعات هواپیماها را در ایران انجام دهند و قرار شد در ۲ ماه آینده تمام نیازهای تعمیراتی هواپیماهای ایران بطور کامل انجام شود.

وی افزود: در زمینه های دیگر مانند مسایل دانشجویی و مباحثمربوط به برداشتن محدودیت هایی در مورد واردات خودرو تصمیم گرفته شد و درباره دیگر موضوعات که در تفاهم ژنو آمده است بحثهای کافی صورت گرفت و تقریبا این برداشت وجود داشت که نسبتا روند اجرای تفاهم ژنو تا الان خوب بود و امیدواریم در یکی دو ماه آینده ثمرات این تفاهم بیشتر احساس شود.

رئیس نشست کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو گفت: درجلسه این کمیسیون از طرف جمهوری اسلامی ایران تیم کاملی از سازمان های ذیربط شرکت کرده بودند از بانک مرکزی، بخش هواپیمایی، وزارت علوم ، وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن و تجارت شرکت کرده بودند و توانستیم تصویر واقعی و دقیقی از مفاد تفاهم ژنو ونحوه اجرا و ارزیابی از اجرای ان به جلسه ارائه کنیم که همین احاطه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خیلی برای طرف مقابل ارزشمند بود و مواردی را که ما در این جلسه با طرف مقابل صحبت کردیم خیلی دقیق و جزیی بود و امیدواریم نتایجش در آینده نزدیک کاملا حاصل شود.