بنزین ‌۴۰۰ تومانی تا کی اعتبار مصرف دارد؟

به گزارش افکارنیوز، همچنین مصرف‌کنندگان بنزین نیز از سوخته شدن کارت‌های بنزین خود با نرخ ۴۰۰ تومان نگران هستند که به گفته مسئولان دولتی تا زمان اعلام نرخ‌های جدید، بنزین ۴۰۰ تومانی اعتبار مصرف دارد.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی میزان موجودی بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های سوخت به دو میلیارد و ۷۱۴ میلیون لیتر رسید و به گفته برخی مسئولان افزایش مصرف در این مدت طبیعی است.

در همین رابطه نیز مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به شروع مسافرت‌های نوروزی از ۲۷ اسفند پارسال و پایان آن در ۱۷ فروردین امسال اظهار کرد: بنزین موجود در کارت‌های سوخت(خودرو سواری و موتور سیکلت) با نرخ یارانه‌ای(۴۰۰ تومان) پیش از شروع مسافرت‌ها ۲.۵ میلیارد لیتر بوده است.

مصطفی کشکولی افزود: برخلاف انتظار مصرف این فرآورده با نرخ یارانه‌ای در تعطیلات نوروزی، موجودی آن در ۱۷ فروردین امسال نه تنها کاهش نیافت بلکه به دو میلیارد و ۷۱۴ میلیون لیتر رسید.

به گفته وی ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت سوخت خودورهای سواری در ۲۷ اسفند سال گذشته، یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون لیتر و این موجودی در موتور سیکلت‌ها ۵۳۵ میلیون لیتر بوده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: در پایان تعطیلات نوروزی امسال(۱۷ فروردین) موجودی بنزین یارانه‌ای(۴۰۰ تومانی) خودروهای سواری به دو میلیارد و ۱۵۳ میلیون لیتر و این ذخیره در موتورسیکلت‌ها نیز به ۵۶۱ میلیون لیتر رسید که حاکی از ۲۱۴ میلیون لیتر افزایش ذخیره این فرآورده ۴۰۰ تومانی در بازه زمانی یاد شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، رفتار مصرفی مردم درباره استفاده کمتر از بنزین ۴۰۰ تومانی در تعطیلات عید نوروز می‌تواند بیانگر آن باشد که مردم با توجه به پیش‌بینی افزایش قیمت بنزین در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تمایل دارند تا روشن شدن وضعیت قیمت مقدار بیشتری از این فرآورده را با نرخ یارانه‌ای در کارت‌های خود نگه دارند از این رو به جای مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت خود از بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان استفاده می‌کنند.

درست تیر ۸۶ بود که برای اولین بار طرح سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد. در این طرح میزان هر لیتر مصرفی ماهانه ۱۲۰ لیتر در نظر گرفته شد.

اما رفته رفته این سهمیه‌ها برای هر وسیله نقلیه دارای کارت سوخت کاهش یافت به گونه‌ای که اکنون مصرف کنندگان ماهانه ۶۰ لیتر بنزین دریافت می‌کنند و مابقی بنزین مصرفی خود را از طریق خرید بنزین آزاد تامین می کنند.

همچنین قیمت بنزین معمولی در اولین فاز هدفمندی یارانه‌ها از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان و بنزین سوپر نیز از ۱۵۰ به ۵۵۰ تومان رسید.

در حال حاضر بنزین معمولی نیمه‌ یارانه‌ای لیتری ۴۰۰ تومان، و بنزین آزاد لیتری ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود که با احتساب افزایش ۲۴ درصدی به علاوه پنج درصد عوارض به قیمت این حامل‌ها به ترتیب لیتری ۵۲۰ و ۹۵۰ تومان خواهد شد.

اما برخی مسئولان نیز بر این باورند با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، ‌ قیمت بنزین آزاد حدود ۱۲۰۰ تومان و قیمت گازوئیل مصرفی نیز حدود ۵۰۰ تومان می‌رسد.

مسئولان دولتی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها از ابتدای اردیبشهت امسال خبر داده و گفتهاند تا پایان فروردین امسال نرخ جدید بنزین و گازوئیل اعلام میشود.