آیا مطالبات کارگران در دولت جدید محقق می‌شود؟

به گزارش افکارنیوز، کارگران یکی از قشرهای زحمت کش و با اهمیت هر جامعه ای هستند که با وجود ارزشمندی، معمولاً قدر آنان چنان که باید و شاید دانسته نمی شود.

امکان پیشرفت و توسعه یک جامعه بدون حضورقشری به نام کارگر محال است. کار و کارگر در آموزه های دین مقدس اسلام از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که بوسه پیامبر بر دست کارگر بهترین معیار برای تعیین جایگاه کارگر است.

سند ملی کار شایسته، طرح بهسازی قراردادهای موقت کار، ایجاد شغل، امنیت کاری و مسکن مهمترین درخواست‌های جامعه کارگری است که باید در دولت یازدهم مورد توجه قرار گیرد.

۵تا۱۱ اردیبهشت هر سال هفته‌ ای است که به نام کارگر نامگذاری شده است تا به این وسیله اهمیت کار تبیین گردد و نقش کارگران در به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد. اما به راستی تنها با نامگذاری یک هفته یا یک روز ارزش کارگر مشخص می شود؟ این اقدام اگرچه لازم و مفید است و تا بخشی ارزش کار و مقام کارگر را گرامی می‌دارد، اما نباید از نظر دور داشت که این‌گونه بزرگداشت‌ها نمی‌تواند جایگاه کار در فرهنگ اسلامی را مشخص کند و به اکرام کارگران آنگونه که تعالیم دین اسلام سفارش کرد بپردازد.

محمدرضا موالی‌زاده, معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری خود با بیان اینکه امسال می‌خواهیم روز کارگر را متفاوت از سالهای گذشته و باشکوه‌تر برگزار کنیم، اعلام کرده است: از اواخر سال قبل ستادی به این منظور تشکیل شده و برنامه‌ها به همه استانها ابلاغ شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مراسم روز کارگر امسال در چند بخش از جمله امور فرهنگی و تبلیغی شامل تبلیغات محیطی، به صدا در آوردن زنگ کارگر در مدارس، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و امور رسانه‌ای تشکیل می‌شود, افزود: تجلیل از شهدا و ایثارگران جامعه کارگری و برگزاری رقابت‌های ورزشی کارگران و تقدیر از پیش کسوتان ورزش کارگری از دیگر برنامه‌های هفته کارگر است.

موالی زاده با تاکید بر اینکه امسال برنامه‌های هفته کارگر در ۳ محور انجام می‌شود تصریح کرد: ایمن محورها عبارتند از نقش برجسته کارگران در تحقق اقتصاد مقاومتی، نقش کارگران در تحقق اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و سیاستهای دولت برای حل مشکلات معیشتی کارگران است.

*هدایا کارگران نمونه پارسال امسال اهدا می‌شود


وی با اشاره به عناوین روزهای هفته کارگر اشاره کرد: کارگران در روز جمعه برای تجدید پیمان با امام و شهدا در مرقد امام خمینی حاضر خواهند شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران این هفته خواهد بود. امسال ۳۰ نفر از کارگران و گروه‌های کاری نمونه در هفته کارگر تقدیر می‌شوند و همچنین هدایای کارگران نمونه که سال گذشته به آنها داده نشد، به زودی تقدیم آنها خواهد شد.

وی ابتکار و خلاقیت، اصلاح فرایند تولید و نوآوری را از جمله شاخص‌های انتخاب کارگر نمونه دانست و گفت: اگر از تعداد کمی از کارگران تجلیل می‌کنیم به معنای این نیست که سایر آنها شایسته تجلیل نیستند.

موالی زاده در ادامه با اشاره به امکانات رفاهی کارگران گفت: بن سینمایی در این هفته به کارگران داده می‌شود که برای استفاده از این بن‌ها کارفرمایان باید به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان مراجعه کرده و با ارائه لیست کارگران، این بن‌ها را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه از هیچ تلاشی برای کاهش مشکلات معیشتی کارگران دریغ نمی‌کند، گفت: موضوع کار شایسته در برنامه پنجم توسعه ذکر شده و ۳ جانبه‌گرایی می‌تواند به تحقق آن کمک کند.

وی ادامه داد: کار شایسته یک پروژه نیست، بلکه گام نهادن در مسیری است که شرایط کار را به خوبی سامان بدهد و رابطه بین کارگر و کارفرما را نزدیک‌تر کند.

هم اکنون در کشور ما بیش از ۱۱ میلیون نفر کارگر مشمول قانون کار به صورت مستقیم در بخش های مختلف اقتصادی فعالیت دارند که اگر خانواده های آنها و دیگر مشمولان قانون کار را نیز به این جمعیت بیفزاییم، جمعیتی بالغ بر ۵۰ درصد از کل افراد کشور را شامل می شود. بهبود معیشت مردم در راستای سند چشم ‌انداز باید یکی از اولویت‌ها باشد. بنابراین هدفی که باید در میان‌مدت مورد توجه قرار گیرد مساله بهبود معیشت مردم است.

عدم تسهیل شرایط اخراج کارگران، رسمیت بخشیدن به انعقاد قراردادهای موقت برای مشاغل دائمی، تسهیل شرایط خاتمه قرارداد موقت پیش از اتمام، افزودن بهبود شرایط اقتصادی کشور در معیارهای تعیین دستمزد کارگران، تدوین سند کار شایسته، بهسازی‌قراردادهای موقت‌کاری، تقویت بیمه‌های تامین اجتماعی، تقویت قدرت خرید کارگران، واقعی کردن میزان افزایش دستمزد ومهیا کردن شرایط خانه‌دار شدن کارگران از جمله مواردی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم بارها مورد بحثدولت‌های وقت قرار گرفته اما تا کنون نتیجه خوبی نرسیده است و این مطالبات میراثدولت‌های قبلی به روحانی است. به اعتقاد کارشناسان بازار کار با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری و امکان افزایش مشکلات کارگران زمان تحقق وعده علی ربیعی, وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی مبنی بر بازگرداندن لبخند بر لبان فرزندان کارگران فرا رسیده باشد.

علی ربیعی در ۲۶ مرداد ۹۲ در نخستین روز کاری‌اش به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جمع خبرنگاران با تکرار وعده خود در هنگام دریافت رأی اعتماد مجلس، گفت: می‌خواهم لبخند را به لبان فرزندان کارگران بازگردانم. تلاش می‌کنم تا مطالبات کارگران، معلولان، مزدبگیران، مستمری بگیران و همه آنان که در قبال‌شان مسئولیت دارم را برآورده سازم. آیا در هفته کارگر مطالبات کارگران با وعده آقای وزیر برآورده می‌شود؟

گزارش از پروانه حسینزاده