به گزارش افکارنیوز، بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت خودروی ایران نوشت: چشم انداز تولید خودرو در ایران در میان مدت، متاثر از توافق هسته ای ژنو، همچنان با احتیاط خوش بینانه ارزیابی می شود.

نظر تیم کارشناسان بیزینس مانیتور همچنان بر آن است که مذاکرات با احتمال دستیابی به یک توافق درازمدت، در سال های آینده ادامه خواهد یافت، هرچند که ما نمی توانیم احتمال شکست مذاکرات در طی ماه های آینده را از نظر دور بداریم. در طی بازه زمانی بسیار نزدیک، این شانس وجود دارد که توافق شش ماهه موقت که مهلت آن در ۲۰ جولای به اتمام می رسد، در صورت توافق دو طرف، برای شش ماه دیگر تمدید شود.

متعاقبا ما معتقدیم که دلیل خوبی وجود دارد تا ما برآرود خودمان از تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۱۴ را افزایش دهیم، در حالی که بازگشت شرکت فرانسوی رنو و احتمال حضور دیگر شرکت های خودروسازی در ایران، پتانسیل افزایشی قابل توجهی را حداقل برای اوایل سال ۲۰۱۴ ایجاد می کند. این آمارها موید پیش بینی ما در مورد افزایش مجدد رشد تولید به حداقل ۱۰ درصد برای خودروهای سواری در سال ۲۰۱۴ است، هرچند که این برآورد، بسته به سرنوشت تحریم ها در ماه های آینده مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

این گزارش افزود: بر مبنای تولید پایین در نیمه اول سال ۲۰۱۳ و عوامل نامساعد فعلی، ما پیش بینی کاهش ۵۰ درصدی در تولید خودرو برای سال ۲۰۱۳ را کرده بودیم. ما معتقدیم تعدیل کاهش تولید در سال ۱۳۹۲، تاکنون توانسته است زمینه بازگشت برخی مدل ها به خطوط تولید خودروی کشور را فراهم کند، زیرا تولیدکنندگان از قطعات تولید شده در داخل استفاده می کنند و تولید خودروهای ملی نظیر رانا(ایران خودرو) را افزایش داده اند. همچنین ما برآورد خودمان از تولید خودرو در سال ۲۰۱۳ را به کاهش ۲۸ درصدی افزایش داده ایم.

توافق هسته ای ژنو این فرصت را برای تعدادی از شرکت های خودروسازی بین المللی فراهم می سازد تا به بازار ایران بازگردند و حداقل بخشی از کاهش تولید خود را جبران نمایند. با توجه به اجرای این توافق در بازه زمانی ۶ ماهه، و مذاکره برای دستیابی به توافق دراز مدت، ما انتظار داریم که بیشترین رشد تولید در اوایل سال اتفاق بیفتد.

علائم اولیه امیدوار کننده است، زیرا شرکت رنو پیشنهاد ارسال قطعا خودروی تندر به ایران را مطرح کرده است. به گفته گیلز نورماند، مدیر بخش آسیا پاسیفیک رنو، در حال حاضر، تعداد این محموله ها بسیار پایین است. اما این اقدام گامی در جهت عادی سازی همکاری با ایران است. شرکت پژو سیتروئن نیز تمایل خود برای بازگشت به بازار ایران را اعلام کرده است.

هرچند هنوز مشخص نیست که این شرکتها تا چه مدت قادر خواهند بود در ایران فعالیت کنند، ما انتظار داریم که این شرکت ها بیشترین استفاده را از زمانی که دارند بنمایند و احتمالا تولید خود را افزایش دهند. همچنین این احتمال وجود دارد که شرکت های دیگری که قبلا در ایران فعال بودند نیز بازگردند. از جمله بر اساس گزارش ها، شرکت کیاموتورز در حال رصد کردن اوضاع است.

در یک تحول مثبت دیگر، در دسامبر ۲۰۱۳ رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد که با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت خودروسازی ایران موافقت شده است. حدود ۳۰۰ میلیون دلار نیز قبلا در این بخش سرمایه گذاری شده بود. دولت می خواهد از طریق توسعه حمایت های قانونی و ارائه امتیازات ویژه به خودروسازان خارجی، ایران را به یک قطب تولید خودرو تبدیل کند. دولت طرحی بلندمدت را برای کمک به یافتن سرمایه گذاران خارجی قابل اعتماد برای خودروسازی کشور تهیه خواهد کرد.