اسناد جدید از سرطان زا بودن بنزین + سند

به گزارش افکارنیوز، سازمان محیط زیست در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه امسال اطلاعیه‌ای منتشر کرد که طی آن بنزین تولید پتروشیمی‌ها را با استناد به نمونه‌های آنالیز بنزین جایگاه‌های کلان‌شهر تهران که توسط آزمایشگاهASG آلمان انجام شده است، متهم به " سرطان‌زایی " کرد.

این آنالیز که به درخواست شرکت کنترل کیفیت هوا – وابسته به شهرداری تهران - طی سه مرحله نمونه برداری از بنزین معمولی و سوپر توزیع شده در شهر تهران در تاریخ ۴دی‌ماه ۱۳۹۰،۲۵ شهریور ۱۳۹۱ و ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ از چند جایگاه عرضه بنزین انجام شده است، این بار سازمان محیط زیست را به چالش می‌کشد؛ چرا که به نادرستی نتایج آنالیز را به نفع خود قلب کرده است.

در اطلاعیه سازمان محیط زیست آمده است: " در ترکیب بنزین استاندارد یورو۴ که مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد است. در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیک‌ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و میزان آن بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است. بر اساس نمونه‌های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در کشور آلمان میزان آروماتیک‌ها در بنزین پتروشیمی ۶.۴۸ درصد گزارش شده است. به استناد نمونه‌برداری انجام شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط زیست نیز نتایج بدست آمده حاکی ازبالا بودن میزان آروماتیک‌ها به مقدار ۶۳.۷۲ و میزان بنزن ۶.۹۸ در صد بوده است. "

آمار ارائه شده توسط سازمان محیط زیست در مورد شاخص‌های زیست محیطی در حالی است که درصد آروماتیک در نمونه‌های ارسال شده به آلمان تنها در یک مورد ۴۸.۶ درصد بود و در سایر نمونه‌ها درصد آروماتیک بین ۲۷.۰۸ تا ۳۲.۸ درصد، یعنی کمتر از ۳۵ درصد مطابق با استاندارد یورو۴ است.

از سوی دیگر درحالی سازمان محیط زیست رقم بنزن در نمونه‌ها را حدود هفت درصد اعلام کرده است که این رقم اگر چه کمی از استاندارد یورو۴ – حداکثر یک درصد - بالاتر است اما با رقم اعلام شده از سوی این سازمان فاصله چشم‌گیری دارد. در نتایج آنالیز این نمونه‌ها بیشترین رقم بنزن ۲.۵۶ و کمترین ۱.۵۵ درصد است.

اگرچه در آنالیزهای مورد نظر اعلام نشده است که بنزین آزمایش شده، بنزین پتروشیمی است یا بنزین پالایشگاهی اما در صورتی که این بنزین به کمک واحدهای پتروشیمی تولید شده باشد، نتایج آنالیز آزمایشگاه آلمانی نشان می‌دهد که اطلاعیه سازمان محیط زیست برخلاف واقعیت است.

نتایج آنالیز شیمیایی و فیزیکی بنزین‌های نمونه برداری شده از جایگاه‌های مختلف شهر تهران توسط آزمایشگاه ASGکشور آلمان در ذیل آماده است.