عوارض آزادراه قم - گرمسار افزایش می یابد

به گزارش افکارنیوز، حسن احمدی نوری در مراسم بازدید از آزادراه قم –گرمسار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پروژه های زیرساختی با همکاری بخش خصوصی به اجرا می رسد، گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی به جای اینکه در بازارهای ارز و طلا سرمایه گذاری کنند وارد توسعه زیرساخت های کشور می شوند بنابراین باید از آنها حمایت کرد.

وی افزود: بازگشت سرمایه آنها با سودی که دولت مصوب کرده و در دوران مشخص برگشت داده می شود. و پس از بازگشت سرمایه، پروژه دوباره به دولت تحویل داده می شود و پس از آن نگهداری آن باز هم به بخش خصوصی سپرده خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه همه کشورها برای توسعه زیربناها متکی به بخش خصوصی هستند، بیان کرد: ما حدود ۲ هزار و ۱۱۵ کیلومتر آزادراه داریم که ۴۵ کیلومتر آن در ابتدای امسال در پل زال – اندیمشک و ۱۵۲ کیلومترقم – گرمسار در تابستان امسال افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۹۵ کیلومتر آزادراه را امسال به بهره برداری می رسانیم، گفت: نرخ عوارض آزادراهها با بررسی دولت تعیین می شود و کمیسیون ماده ۵۲ گزارش درآمد هزینه ها را انجام می دهد.

احمدی نوری با بیان اینکه عوارض آزادراه قم - گرمسار کیلومتری ۲۵ تا ۳۰ تومان پیش بینی می شود، تصریح کرد: در مجموع حدود ۴۵۰۰ تومان عوارض این آزادراه تعیین می شود.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت آزادراهها افزایش یافته است، گفت: از سالهای گذشته هر کیلومتر آزادراه با ۱۰۰ میلیون تومان ساخته می شد اما امروزه هزینه ساخت در دشتها برای هر کیلومتر تا ۷ میلیارد تومان، در تپه و ماهور ۱۲ میلیارد تومان و در کوهستان ۳۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون ساخت و توسعه آزادراهها تصریح کرد: ۲۵ درصد از این عوارض برای هزینه ها کم می شود اما باید توجه داشت که خودروها با عبور از این آزادراه ۱۵ لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می کنند که هزینه بنزین آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان می شود.