به گزارش افکارنیوز، با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم است و تلاش برای خرید مسکن در مردم در فصل های بهار و تابستان به اوج می‌رسد، تب و تاب این روزهای نقل و انتقال مسکن باعثشد تا مردم در تلاش دریافت تسهیلات مسکن شوند و با توجه به اینکه در تاریخ ۹۲.۱۰. ۱۷ با تصویب افزایش سقف تسهیلات وام خرید مسکن تا سقف ۳۵ میلیون تومان تقاضای مردم برای دریافت وام بیشتر شد و این خبر طی چند روز پس از آن موجب رشد دو برابری قیمت این اوراق و متلاطم شدن بازار اوراق در فرابورس شده است به‌ طوری که روزانه قیمت ابن اوراق ۵ درصد افزایش را تجربه می‌کند.

اوراق یکی از انگیزه‌هایی است که بانک مسکن به سپرده‌گذاران خود برای افزایش جذابیت سپرده‌گذاری در این بانک اعطا می‌کند کارکرد برگه‌های امتیاز تسهیلات مسکن علاوه بر دارا بودن ارزش ذاتی و قابلیت معامله و واگذاری به غیر این است که هر شخص با خرید برگه از این اوراق می‌تواند نسبت به اخذ تسهیلات خرید از بانک مسکن برای هر واحد مسکونی اقدام کند.

با توجه به عدم افزایش سقف تسهیلات مسکن و ماندگاری در حداکثر ۲۰ میلیون تومان از جذابیت دریافت این تسهیلات در طی ماه‌های پیش کاسته شده بود اما با افزایش نجومی وام تسهیلات مسکن باعثافزایش قیمت این اوراق در فرابورس شده است تا جایی که بهای هر برگه امتیاز مسکن رشد قابل توجه‌ای کرده است به طوری که در طی ۵۲ هفته از ۳۴ هزار و ۴۶۰ تومان به بیش از ۹۲ هزار تومان رسیده است.

امروز ناظر بازار در پیامی محدودیت سقف خرید به میزان حداکثر ۹۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن را اعلام کرد و به عبارت دیگر در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن، هر کد معاملاتی صرفاً تا سقف ۹۰ ورقه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله می‌باشد و متقاضیان می‌بایست، محدودیت مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت نمایند.

هر فرد با پرداخت ۹۰ هزار تومان در هر برگه امتیاز بالغ بر ۶ میلیون تومان برای خرید این اوراق و یا به عبارتی برای دریافت وام ۳۵ میلیون تومانی هزینه می‌کند و این در حالیست که کل نرخ این تسهیلات برای فرد وام‌گیرنده به حدود ۱۹ درصد افزایش می‌یابد و در کل اگر قیمت اوراق را از وام کم کنیم حدود ۲۹ میلیون تومان برای خرید مسکن باقی می‌ماند.

افزایش وام مسکن باعثجذابیت خرید این اوراق در بازار شده است، نکته‌ای که در این بین باقی می‌ماند این است که دلایل افزایش و حباب در قیمت اوراق چیست و آیا این افزایش قیمت واقعی است یا خیر؟

با توجه به صحبت‌های فعالان بازار سرمایه، این افزایش قیمت با توجه به افزایش تقاضا است و محدودیت عرضه برای هر فرد تا حدودی سفته بازی را کاهش می‌دهد.

برای جلوگیری از افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن باید عرضه اوراق نسبت به تقاضا افزایش پیدا کند، زیرا نسبت به گذشته تقاضا برای خرید این اوراق بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.