به گزارش افکارنیوز، در بازارهای مسکن و بورس، بازدهی سرمایه‌گذاری در این مدت معادل صفر و در سکه و ارز بین ۳ تا ۸ درصد بوده است. به‌رغم افزایش شدید قیمت اوراق‌مسکن، خرید این اوراق همچنان متقاضی دارد.

قیمت اوراق مسکن در ۴۵روز ۴۸درصد گران شد

قیمت ۸میلیونی وام ۴۵میلیونی ارزش خرید دارد؟

بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن در ۴۵ روز گذشته از سال۹۳، با پرداخت روزانه حداقل یک درصد سود به افرادی که «تنها ابزار دست متقاضیان مصرفی مسکن» را به محفل سفته‌بازی خود تبدیل کرده‌اند، صاحب رتبه اول پربازده‌‌ترین بازار اقتصادی شد.

در حال‌حاضر، ارزش اقتصادی وام ۴۵میلیون تومانی خرید مسکن که توسط بانک‌مسکن از طریق فرابورس(محل خرید و فروش اوراق این نوع تسهیلات) عرضه می‌شود، به‌دلیل افزایش ۴۸ درصدی قیمت اوراق، کاملا از بین رفته است طوری که کارشناسان بازار ملک توصیه می‌کنند: متقاضیان خرید مسکن فعلا از رفتن به بازار فرابورس و تشکیل صف تقاضا برای دریافت وام خودداری کنند تا قیمت اوراق به حالت عادی خود برگردد.

وام خرید مسکن تا یک ماه پیش، به خاطر ناکافی بودن قدرتش، ناکارآمد توصیف می‌شد و الان به‌واسطه قیمتی که برای فروشش از سوی دارندگان اوراق تعیین شده، عملا از دسترس تقاضا خارج شده است.

روز گذشته هزینه خرید اوراق ۴۵ میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید به این معنی که خریداران مسکن بعداز صرف یکسری هزینه‌های جانبی، در نهایت به حدود ۳۶ میلیون تومان وام می‌رسند که با قیمت‌های امروز آپارتمان در تهران، حداکثر ۹ مترمربع از یک واحد مسکونی معمولی را می‌توانند خرید کنند!

این در حالی است که دولت انتظار دارد با کمک تسهیلات خرید مسکن، حداقل ۵۰درصد قدرت خریداران را تامین کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در یک ماه و نیم گذشته از سال جاری، بازار فرابورس به محل اصلی سفته‌بازی‌های سیال تبدیل شده است. قیمت اوراق وام خرید مسکن در شرایطی تا ۵۰درصد افزایش پیدا کرده که در ۴۵ روز اخیر، معاملات مسکن در رکود بوده و هنوز یخ معاملات مسکن آب نشده است.

افرادی که در این مدت ناامید از سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس، مسکن، ارز و طلا شده بودند، با هجوم به محل خرید و فروش امتیاز وام خرید مسکن، اقدام به خرید حجم بالایی اوراق کرده‌اند و هم‌اکنون با انصراف از فروش و عرضه این اوراق، باعثطولانی‌شدن صف تقاضای اوراق و در نتیجه تورم ۴۸درصدی در این بازار در ۴۵ روز شده‌اند.

قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات خرید مسکن از ۶۲ هزار تومان در پایان اسفند۹۲ هم‌اکنون به بالای ۹۲ هزار تومان رسیده است. برای دریافت ۴۵میلیون تومان وام خرید مسکن، باید بسته ۹۰‌تایی این اوراق را تهیه کرد.

پربازده‌ترین بازار اقتصادی

تورم ۴۸درصدی در بازار خرید و فروش وام مسکن طی روزهای گذشته از سال۹۳ نشان می‌دهد: این بازار در مقایسه با چهار بازار موازی، با فاصله زیادی، حائز رتبه اول بیشترین بازدهی سرمایه‌گذاری شده است.
نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز و سکه در ۴۵روز گذشته از سال۹۳ –نرخ رشد قیمت در نیمه اردیبهشت نسبت به ابتدای فروردین - به ترتیب ۸ درصدو ۳ درصد بوده است. همچنین نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز در این مدت حداکثر ۲ تا ۳درصد برآورد می‌شود. در بازار بورس نیز شاخص سهام طی این مدت هیچ رشد مثبتی نداشته و حتی ارزش سهام در حال‌حاضر نسبت به ابتدای سال چندصدم درصدی منفی نشان می‌دهد.

به این ترتیب در شرایطی که در چهار بازار مهم اقتصادی کشور، در ۴۵ روز اخیر، سود سرمایه‌گذاری‌ها زیر ۱۰درصد بوده، سفته‌بازی با وام خرید مسکن، حدود ۴۸ درصد سود نصیب دلالان کرده است.

هم‌اکنون در پی انتقال تورم از بازار مسکن به بازار وام خرید مسکن، برخی کارشناسان اقتصادی از دولت خواسته‌اند، نسبت به اعمال کنترل‌ و نظارت بر روند پرداخت تسهیلات خرید مسکن اقدام کند و در صورت امکان، بساط معامله امتیاز وام خرید مسکن را محدود کند.

البته روز گذشته اعلام شد: سقف خرید اوراق، در حد یک بسته ۹۰ تایی تعیین شده تا فقط متقاضیان مصرفی، بتوانند از آن استفاده کنند.

قیمت اوراق مسکن در حالی به ۹۲ هزار تومان –هر فقره - رسیده که کارشناسان نرخ واقعی و منطقی آن را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان عنوان می‌کنند.