۹۵ درصد از چوب بستنی های ایران تولید چین!

به گزارش افکارنیوز، براین اساس کارخانه‌های بستنی‌سازی کشور سالیانه ۲۴۰ میلیارد تومان چوب بستنی به کشور وارد می‌کنند. قیمت واردات هر عدد چوب بستنی ۸ تومان است و بر این اساس سالانه حداقل ۳۰ میلیارد چوب بستنی به کشور وارد می‌شود.

ایران‌اکونومیست در گزارشی نوشت: در حال حاضر تنها سه کارخانه واقع در کرج، زنجان و اصفهان چوب بستنی تولید می‌کنند. بررسی‌های نشان می‌دهد خرید خط تولید چوب بستنی و راه‌اندازی آن بسته به تعداد تولید در ساعت و مارک بین ۱۲۰ هزار دلار(مدل چینی با تولید ۱۵ هزار عدد در ساعت) تا ۶ میلیون یورو(مدل دانمارکی بیش از ۵۰ هزار عدد در ساعت) قیمت دارد.

قیمت خط تولید کارخانه چوب بستنی نیز به طور متوسط ۲۴۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. خط تولیدهای مدرن چوب بستنی هم به طور متوسط هر ساعت توان تولید حداقل ۲۰ هزار قطعه چوب بستنی را دارند. این میزان واردات چوب بستنی در کشور در شرایطی رقم می‌خورد که سرانه مصرف شیر و کالاهای لبنی در کشور به کمتر از ۷۰ کیلوگرم رسیده است. میزان مصرف لبنیات در میان مردم ایران به طور متوسط ۲۲ درصد کاهش یافته است. بر این اساس سرانه مصرف چوب بستنی برای هر ایرانی سالیانه ۴۱۶ عدد است. البته بخشی از چوب بستنی‌های وارداتی در خط تولید کارخانه‌ها و همچنین مرحله انتقال به کارخانه از بین می‌رود. در مورد میزان چوب بستنی‌های از بین رفته، آمار دقیقی در دست نیست.

با این حال گزارشهای رسمی نشان میدهد که بستنی در سبد مصرف خانوارهای ایرانی جایگاه ویژهای ندارد ولی با این حال سالیانه ارز قابل توجهی برای تامین چوب بستنی صرف میشود.