وزیر نفت: دیگر نیازی به واردات بنزین نداریم

به گزارش افکارنیوز، بیژن نامدار زنگنه گفت: با افزایش ظرفیت پالایش نفت کشور از ظرفیت ۱.۸ میلیون بشکه‌ای پالایش روزانه نفت در ایران، ظرفیت پالایش نفت کشور در سال‌های آینده به سه میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه افزود: ظرف سه سال آینده می توانیم از میادین مشترک ۷۰۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت داشته باشیم که این میزان بعدا قابلیت افزایش تا یک میلیون بشکه در روز را دارد.

زنگنه با اشاره به بند " ق " تبصره ۲ بودجه ۹۳ گفت که به وزارت نفت اجازه داده شده تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار به صورت روش های مختلف تأمین مالی ارزی و ریالی در طرح نفت و گاز و پتروشیمی و نیز کاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل عمومی و ریلی درون و برون شهری، ساختمان و غیره هزینه کند.

به گفته وی، بنابر این ما می توانیم با استفاده از این بند قانونی، واگن‌های مترو خریداری کرده و وزارت نفت بازپرداخت فاینانس خارجی خرید آن‌ها را برعهده گیرد و یا با استفاده از تسهیلاتی به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازیم.

وی با بیان این‌که هزینه صادرات گاز به صورت ال ان جی روز به روز کاهش میابد تصریح کرد: در حال حاضر یک واحد ال ان جی شروع شده است و چند میلیارد دلار در آن هزینه شده است اما اجزای اصلی‌ آن در تحریم ها توقیف شد و مجموعه این سرمایه‌گذاری ها متوقف شده است.

وزیر نفت افزود: اینکه در یک میدان مشترک در طرف ما سه دکل حفاری مشغول کار باشد و در طرف مقابل ۵۰ دکل، بسیار رنج آور است.

وی با اشاره به توسعه پتروشیمیها به عنوان راهکاری مناسب برای توقف خام فروشی گفت: ارزش فعلی ۲۵ میلیارد دلاری تولید محصولات پتروشیمی کشور سه برابر شده و به ۸۰ میلیارد دلار میرسد چرا که در حال حاضر ۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پتروشیمی کشور ایجاد شده است.