تاکید ایران و روسیه بر تشکیل نهادهای مالی مشترک

به گزارش افکارنیوز، مهدی سنائی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در دیدار روز گذشته خود با آلکسی مویسیف معاون وزیر دارایی روسیه در شهر مسکو بر لزوم تاسیس نهادهای مالی مشترک بین دو کشور با هدف تسهیل همکاری های اقتصادی و ارتقای سطح مبادلات تجاری تاکید کرده است.

بر اساس این گزارش در این دیدار دو طرف بر همکاری نزدیک تر ایران و روسیه در بخش های بانکداری و بیمه تاکید کردند. دو طرف همچنین خواستار همکاری بیشتر تهران و مسکو برای سازمان دهی یازدهمین نشست مشترک کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه که قرار است در تهران شدند.

سفیر ایران در روسیه همچنین از مقام های مسکو خواست تا پیشنهادات ایران در خصوص امضای توافقنامه همکاری در زمینه های بازار سهام و بیمه را هر چه سریعتر مورد ارزیابی قرار دهند. معاون وزیر دارایی روسیه نیز تاکید کرد: پیشنهادات ایران در کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور به زودی مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه هم اکنون به ۵ میلیارد دلار در سال می رسد ولی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این رقم قابل افزایش به بیش از ۴ برابر می باشد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از این تاکید کرده است که تهران به دنبال افزایش معاملات اقتصادی با روسیه بر اساس قراردادهای بلندمدت است. معاون وزیر دارایی روسیه در ادامه ضمن اشاره به تحریم های غیر قانونی اعمال شده ضد ایران توسط آمریکا نیز گفت: مسکو از تجربیات ایران برای مقابله با تحریم ها استفاده خواهد کرد.