واکنش ها به حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت تهران

به گزارشافکارنیوز،یک نماینده جمهوری‌خواه آمریکا با نوشتن نامه‌ای به جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا از وی خواسته قراردادهای تمامی شرکت‌هایی که با ایران مراوده تجاری دارند را لغو کند.

پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن روز چهارشنبه در گزارشی حضور دست‌کم پنج شرکت با قراردادهای دولتی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز تهران را نشانه‌ای از اشتیاق شرکت‌های آمریکایی برای ورود به بازار نفت ایران دانست.

فری‌بیکن در این گزارش در توصیف نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نوشت: «…همایشی چند روزه که شرکت‌های بین‌المللی را قادر می‌کند تا با گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ایرانی زمینه‌های بازگشت کامل به بازار پرمنفعت انرژی ایران را فراهم آورند.»

دست‌کم پنج شرکت از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه قراردادهایی با بخش‌های مختلف دولت آمریکا داشته‌اند که این، طبق نوشته فری‌بیکن، نشانه دیگری است که نشان می‌دهد شرکت‌های بین‌المللی عقب‌نشینی دولت اوباما در قبال تحریم‌های ضد ایرانی را چراغ سبز ورود مجدد به بازار انرژی ایران گرفته‌اند.

شرکتهای «زیمنس»، «توتال»، «لئونی»، «نکزانس» و «نیکیسو» پنج شرکتی هستند که علی‌رغم قراردهای هنگفت با وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت امنیت داخلی و وزارت بازرگانی آمریکا در نوزدهمین نمایشگاه نفت ایران حاضر بوده‌اند.

شماری از مخالفان توافق موقت ژنو که در سوم آذرماه سال گذشته بین ایران و کشورهای ۱ + ۵ منعقد شد پیش از این انتقاد کرده بودند کاهش تدریجی تحریم‌ها علیه ایران باعثفروپاشی معماری تحریم‌ها علیه این کشور خواهد شد.

آقای «دوگ لامبورن»، نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی طی نامه‌ای به جک لو خواسته تمامی قراردادهای این شرکت‌ها که با ایران وارد مبادلات تجاری شده‌اند قطع شود.

وی که از اعضای کمیته نیروی مسلح مجلس نمایندگان آمریکا است به وزیر خزانهداری اطمینان خاطر داده در صورتی که دولت به حمایت کنگره برای اقدام در این خصوص نیاز داشته باشد، نمایندگان کنگره حاضر به همکاری هستند.