حرف های بی خریدار پدر صنعت پتروشیمی!

به گزارش افکارنیوز، محمد مروج رئیس انجمن صنایع نساجی در یک نشست خبری با بیان اینکه کاهش عرضه مواد پتروشیمی باعثپایین آمدن تولید صنعت نساجی شده است، اظهار داشت: همه، بحثحمایت از تولید را مطرح می‌کنند و ما نیز هنوز به دولت تدبیر و امید، امید داریم ولی تاکنون تدبیری از دولت ندیده‌ایم.

وی با بیان اینکه واحدهای پتروشیمی در حال از بین بردن صنعت نساجی هستند، گفت: تاکنون ۱۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شده، در حالی که با ۵۰ میلیارد تومان می‌توان کارخانه‌ای با اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفری احداثکرد.

وی افزود: اگر این اتفاق افتاده بود با کاهش نرخ بیکاری روبرو بودیم.

مروج ادامه داد: در حال حاضر کسی تمایلی به دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی ندارد زیرا مشخص نیست چند سال دیگر با چه نرخی باید این تسهیلات را پس دهیم.

علیمردان شیبانی نایب رئیس انجمن نساجی نیز در این نشست با بیان اینکه تولیدکنندگان محصولات نساجی در زمان تحریم به راحتی نتوانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند، گفت: گرانول پلی پروپیلن از جمله مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی است که کاهش عرضه آن باعثکاهش تولید واحدهای نساجی شده است.

وی توضیح داد: در روز ۹ آذر ۹۲ در حالی که برای خرید این ماده اولیه از یک واحد پتروشیمی ۵ هزار و ۷۴۲ تن تقاضا وجود داشت، تنها ۷۹۲ تن عرضه صورت گرفت.

وی افزود: همچنین برای یکی دیگر از واحدهای پتروشیمی ۲ هزار و ۵۷۴ تن تقاضای خرید گرانول پلی‌پروپیلن وجود داشت که تنها ۸۱۴ تن عرضه صورت گرفت و علاوه بر این، در مقابل تقاضای ۵ هزار و ۴۴۰ تنی برای یکی دیگر از واحدهای پتروشیمی تنها ۸۰۰ تن گرانول عرضه شد.

شیبانی با بیان اینکه تنها یک دهم میزان تقاضا برای گرانول پلی‌پروپیلن، عرضه وجود داشته است، افزود: نتیجه این مسئله کمبود محصول و رشد دلال‌گری بوده است.

به گفته وی، در سال جاری نیز تنها یک سوم میزان گرانول عرضه شده توسط واحدهای پتروشیمی در ماه‌های مشابه سال قبل عرضه صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه وزیر صنعت به عنوان پدر صنعت پتروشیمی ایران شناخته می‌شود، ولی ظاهراً حرف ایشان نیز خریداری ندارد و مشکل واحدهای نساجی همچنان پا برجاست.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنعت نساجی از طریق تولیدات داخل تأمین می‌شود، گفت: واحدهای پتروشیمی مقید به عرضه محصولاتشان در بازارهای داخلی نیستند و بیشتر به صادرات تمایل دارند، در حالی که با صادرات برای کارگران خارجی اشتغال‌زایی می‌کنند و بیکاری کارگران داخلی را باعثمی‌شود.

نایب رئیس انجمن نساجی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای مصرف‌کننده چیپس و پلی‌پروپیلن تعطیل شده‌اند، گفت: ظرفیت اسمی تولید مواد پلی‌پروپیلن سالانه یک میلیون تن است و ظرفیت قابل دستیابی نیز ۷۵۰ هزار تن اعلام شده که بسیار بیشتر از نیاز داخل است.

به گفته وی، خریداران مواد اولیه از طریق سایت بهین‌یاب و با استناد وزارت صنعت به بورس کالا معرفی شده‌اند که ممکن است ایراداتی در این زمینه وجود داشته باشد و باید اصلاح شود.

شیبانی با بیان اینکه علی رغم اعلام لغو بخشنامه‌های بانکی دولت قبل، دوباره همان بخشنامه‌ها وضع می‌شود، گفت: گیرندگان تسهیلات ارزی باید با افزایش ۴ برابری این تسهیلات را پس دهند که برای هیچ تولید کننده‌ای امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: افزایش نرخ ارز حاصل کار دولت قبل بود و دولت فعلی نیز باید تفاوت این نرخ را بر عهده بگیرد.

سعید شمس زاده، عضو هیأت مدیره انجمن نساجی نیز در این نشست با بیان اینکه طی سه ماه آخر سال گذشته، میزان تقاضا برای پلی‌پروپیلن ۳۰ هزار تن بود، گفت: بیشترین عرضه‌ای که در این مدت اتفاق افتاد ۱۱ هزار تن بود.

وی افزود: روز گذشته نیز برای تقاضای ۱۴ هزار تنی تنها ۶۳۰ تن عرضه انجام شد.

وی ادامه داد: اگر وزیر صنعت از پتروشیمی به عنوان فرزند خلف خود حمایت می‌کند باید از صنایع دیگر نیز حمایت کند و به صنعت پتروشیمی دستور دهد که کمی هوای تأمین مواد اولیه صنعت را داشته باشد.

شمس زاده ادامه داد: میزان عرضه گرانول پلی‌پروپیلن در بورس کالا تنها حدود ۱۵ درصد نیاز صنعت نساجی بوده است.

وی تأکید کرد: وزارت صنعت و نفت حامی قوی پتروشیمی هستند و در مقابل صادرات بدون حد و مرز این صنعت سکوت کرده‌اند که تعبیر آن چیزی جز تأیید نیست.

شمسزاده با بیان اینکه صنعت نساجی علاقهای به خروج مواد پتروشیمی از بورس کالا ندارد، گفت: ساز و کار عرضه در بورس باید اصلاح شود و اگر قرار است متناسب با قیمت جهانی، قیمت پایه این محصولات نیز تعدیل شود، این کار انجام شود ولی از بورس خارج نشود.