وضعیت خرید و فروش ملک چگونه است؟

به گزارش افکارنیوز، در این بین گروهی از مستاجران سعی می کنند با جلب رضایت مالک، قرارداد خود را تمدید کنند و زیر بار هزینه های جابه جایی هم نروند.

گروهی دیگر اما با افزایش اجاره یا قیمت رهن از سوی مالک، به سمت بنگاه های املاک روانه شده تا ملکی در حد توان مالی خود پیدا کنند.

به گفته بسیاری از مشاوران املاک، امسال قیمت ها متاثر از افزایش قیمت مصالح و دستمزدها، کاهش نرخ سود بانکی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است. ضمن اینکه امسال مالکان اجاره را بالاتر برده اند تا مبلغ ودیعه.

یک مشاور املاک در منطقه یوسف آباد، اظهار داشت: مالکان این منطقه برخلاف سال گذشته به دنبال اجاره بیشتر به عنوان یک منبع درآمد هستند تا مبلغ ودیعه.

محمدی با اشاره به بالا بودن قیمت رهن و اجاره در این منطقه، ادامه داد: در حال حاضر یک واحد ۱۷۰ متری با ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۳ میلیون تومان برای اجاره گذاشته شده و برای واحدی ۱۳۵ متری در همین منطقه، مالک ۲۱۰ میلیون تومان رهن کامل می خواهد.

این مشاور املاک ادامه داد: همچنین واحدی ۷۵ متری با ۱۱۰ میلیون ودیعه و ماهی ۴ میلیون تومان برای اجاره گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: برخلاف سال گذشته که مالکان بیشتر به دنبال ودیعه بودند، امسال کاهش نرخ سود بانکی باعثشده تا مالکان بیشتر به دنبال دریافت اجاره باشند.

یک مشاور املاک دیگر در شهران نیز اظهار داشت: قیمت اجاره ها خیلی بالا رفته و متقاضیان رهن و اجاره هم زیاد شده است.

اعتمادی با اشاره به افزایش هزینه ها و بالا بودن نرخ تورم، گفت: از یک طرف نرخ تورم و از طرف دیگر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت های احتمالی دنبال آن، باعثشده تا این روزها مالکان اجاره بیشتری بخواهند تا رهن.

وی با بیان اینکه مالکان از قیمت های خود پایین نمی آیند، ادامه داد: به عنوان مثال در این منطقه واحدی ۷۰ متری و دو خوابه با پارکینگ و انباری، ۱۲ میلیون تومان رهن و ۷۷۰ هزار تومان در هرماه اجاره داده می شود.

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک در نزدیکی مترو گلبرگ می گوید: این روزها صاحبخانه ها خواهان پول پیش کمتری هستند ولی به جای آن، اجاره ماهانه را بالا برده اند.

حسینی با اشاره به توافق مستاجران با صاحبخانه ها نیز گفت: البته بیشتر مستاجران سعی می کنند رضایت صاحبخانه را جلب کرده و در همان واحد بمانند اما با توجه به اینکه هنوز مدارس تعطیل نشده و تا فصل واقعی رهن و اجاره نیز یک ماهی وقت هست، بازار هنوز واکنش چندانی به افزایش قیمت ها ندارد.



** قیمت رهن و اجاره در برخی ازمناطق تهران

به گفته مشاوران املاک، پایین بودن وام مسکن، گرانی قیمت تمام شده واحد مسکونی نوساز با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و کوتاه نیامدن مالکان از قیمت های سال گذشته از مهم ترین دلایل کاهش توان خرید و گرایش بیشتر به اجاره نشینی است.

براساس این گزارش، برای واحدی ۶۷ متری یک خوابه با آسانسور و انباری در مجیدیه جنوبی، ۴۳ میلیون تومان رهن کامل تعیین شده است.

واحدی ۷۰ متری نوساز و دوخوابه با پارکینگ و انباری در گیشا، با ۳۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۵۰ هزار تومان در هر ماه، اجاره داده می شود.

در پاسداران میدان هروی، نیز آپارتمانی ۸۵ متری و نوساز در طبقه چهارم با آسانسور، ۱۱۰ میلیون تومان رهن کامل داده می شود و در فاز یک شهرک غرب برای آپارتمانی ۸۵ متری و دوخوابه ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه یک میلیون تومان اجاره تعیین شده است.

این گزارش می افزاید: واحدی ۷۰ متری در بلوار کشاورز نیز با ۱۵ سال ساخت، ۶۵ میلیون تومان رهن داده می شود و در خیابان پاکستان، منطقه بهشتی نیز واحدی ۵۰ متری یک خوابه ۱۵ میلیون رهن و ماهی ۹۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

همچنین در منطقه سید خندان واحدی ۷۰ متری دو خوابه ۳۰ میلیون تومان رهن کامل و ماهی ۹۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده و در سهروردی شمالی برای واحدی ۷۰ متری یک خوابه، ۱۵ میلیون تومان رهن و ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.



** وضعیت خرید و فروش ملک

جدای از بالا بودن قیمت رهن و اجاره، قیمت فروش اما در نقاط مختلف پایتخت متغیر است به گونه ای که قیمت مسکن که سال گذشته افزایش چشمگیری داشت، امسال تقریبا ثابت مانده و در برخی مناطق نیز با کاهش رو به رو است.

مناطقی مانند تجریش و جردن از جمله مناطقی است که امسال افزایش قیمتی نداشته اند و مشاوران املاک این مناطق دلیل آن را بالا بودن بیش از حد واحدهای این مناطق در سال گذشته عنوان می کنند.

آنان می گویند: همین گران بودن از یک طرف باعثشده تا مالک دیگر نتواند افزایش قیمتی اعمال کند و از طرف دیگر خریدار هم راحت تر بتواند ملک مورد نظر خود را خربداری کند.

یک مشاور املاک در میدان فاطمی تهران با بیان اینکه از ابتدای سال جدید تا نیمه اردیبهشت یک موج انتظاری بازار را تکان داد، گفت: عدم تمایل به خرید و فروش در این مدت با توجه به اجرای فاز هدفمندی یارانه ها، بازار را تعطیل کرده بود اما از حدود ۱۰ روز پیش بازار دوباره فعال شده است.

وی افزود: پیش از این فروشنده ها و مالکان از قیمت های خود پایین نمی آمدند و تخفیف نمی دادند اما از نیمه اردیبهشت به بعد، خرید و فروش دوباره رونق گرفته و حتی نوشتن قرارداد ۲ برابر هم شده است.

یکی دیگر از مشاوران املاک در میدان انقلاب گفت: خرید و فروش در این منطقه تقریبا راکد است چرا که قیمت تمام شده مسکن بالا رفته است.

مهرنیا با اشاره به رشد قیمت مصالح ساختمانی و تأثیر آن در افزایش قیمت مسکن، ادامه داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند تیرآهن و آجر، قیمت تمام شده یک واحد مسکونی را تا متری ۸۰۰ هزار تومان بالا برده است.

مشاور املاک دیگری در میدان هفت تیر نیز با اشاره به گرانی هر متر واحد مسکونی، اظهار داشت: افزایش قیمت حامل های انرژی و انتظار تورم ناشی از آن، در عدم تمایل به فروش واحدهای مسکونی موثر بوده ضمن اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت هاست.

بهمنی گفت: دولت باید برای گرانی مصالح ساختمانی تدابیر مناسبی اتخاذ کند چرا که افزایش قیمت مصالح و انتظار تورم ناشی از فاز دوم هدفمندی می تواند قیمت ها و بازار را متلاطم کند.

وی تصریح کرد: قیمت آپارتمان نوساز در محدوده هفت تیر از متری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سال گذشته به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حتی تا ۳ میلیون تومان هم افزایش یافته است.

یک مشاور املاک دیگر در منطقه باغ فیض هم بازار را فعال اعلام می کند و می گوید: هرچند دو هفته بعد از سال جدید بازار راکد بود اما الان بازار به سمت رونق می رود به طوری که معامله روزانه هم داریم.

میرحسینی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی قیمت ملک نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: قیمت آپارتمان در این منطقه از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان است.



** قیمت آپارتمان در برخی از مناطق تهران

براساس این گزارش، قیمت هر متر مربع از واحدی ۶۰ متری یک خوابه در بلوار فردوس ۵ میلیون تومان و واحدی ۸۴ متری در کاشانی دو خوابه متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

واحدی دو خوابه و ۹۰ متری در ستارخان متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده و در امیرآباد ۹۵ متر، دو خوابه متری ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ثبت شد.

در مرزداران نیز آپارتمانی ۱۲۷ متری با ۶۰۰ میلیون تومان رهن، متری ۴ میلیون و ۸۰۰ تومان قیمت خورد و در کارگر شمالی آپارتمانی ۱۹۰ متری سه خوابه با ۱۴۳ میلیون تومان رهن، متری ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

همچنین در تهرانپارس، ۸۴ متر ۲ خوابه با ۴۲۰ میلیون تومان رهن، متری ۵ میلیون تومان قیمت خورده است.



** بازار جهش قیمتی ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در این زمینه اظهار داشت: هم اکنون هیچ گونه جهشی در بازار رهن و اجاره نداریم.

مصطفی قلی خسروی گفت: بازار در حال طی کردن روند طبیعی خود است و ضمن آنکه هر عامل باعثتحریک بازار نیز کنترل می شود.

وی درباره تاثیر نرخ سود بانکی بر بازار رهن و اجاره هم گفت: مسلما وقتی نرخ سود بانکی پایین باشد مالکان هم تمایل بیشتری به دریافت ودیعه بالا ندارند و به دنبال دریافت اجاره بیشتر هستند تا ودیعه.