نفت کش ها برای سوخت به بنادر جنوبی ایران می آیند

به گزارش افکارنیوز، مصطفی کشکولی، اظهار داشت: در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۵۵ هزار تن سوخت به شناورهای خارجی تحویل داده شد که ارزش آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به روند رو به رشد بانکرینگ(سوخت رسانی با شناورها) در بنادر جنوبی کشور، افزود: در سال ۹۲ بانکرینگ نفت کوره ۳۱ درصد و نفت گاز هفت درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که، قرار است در سال جاری حجم بانکرینگ در بنادر جنوبی کشور به سه میلیارد لیتر افزایش یابد ادامه داد: هفت شرکت ارایه دهنده خدمات بانکرینگ در بنادر جنوبی کشور مانند، خارگ، عسلویه، قشم، بندرعباس و کیش مستقر هستند.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته، کشتی ها و شناورهایی که در خلیج فارس تردد می کردند خدمات بانکرینگ و سوخت خود را از بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دریافت می کردند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خاطر نشان کرد: در سال های گذشته، حتی نفت کش هایی که نفت خام ایران را در بنادر کشورمان بار می زدند، برای دریافت سوخت مورد نیاز خود به بندر فجیره می رفتند که خوشبختانه با گسترش خدمات بانکرینگ در ایران، این وضعیت تغییر یافته است.

کشکولی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی مصوب قصد داریم تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه ۲۰ درصد سهم بانکرینگ خاورمیانه را در اختیار بگیریم.

کشور ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مجاورت خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. سهولت دسترسی به آبهای آزاد و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتی های نفتکش و تجاری از تنگه هرمز موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران در حوزه بانکرینگ رقم زده است.

فجیره یکی از شهرها و شیخ نشین های هفت گانهٔ امارات متحده عربی است که در زمینه بانرینگ سرمایه گذاری زیادی کرده است. در سال ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۱۲ هزار کشتی عبوری از تنگه هرمز، برای سوخت گیری به بندر فجیره، که ۴۰ مایل با مسیر تردد کشتی ها فاصله دارد، رفتند.