حمایت نهاوندیان از صنایع دستی

به گزارشافکارنیوز، بند مهمی در قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کشور وجود داشت مبنی بر اینکه وزارتخانه‌ ها و سازمان‌ های دولتی موظف باشند یک ‌دهم درصد از اعتبارات عمرانی سال۹۰ خود را به خرید صنایع ‌دستی و آثار تجسمی اختصاص دهند.

در آن زمان معاونت هنرهای سنتی و صنایع‌ دستی سازمان میراثفرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری بارها با انجام مکاتباتی با این دستگاه‌ها، دادن فراخوان و حتی تمدید مهلت و برگزاری اکسپوی صنایع‌ دستی در برج میلاد، تلاش کرد شرایط را برای خرید آثار صنایع‌ دستی توسط دولتی فراهم کند، ‌ اما بعد از آن مشخص شد فقط ۱۰درصد از تخصیص اعتبارات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی برای اجرای این مصوبه و حمایت از صنایع ‌دستی محقق شده است.

این موضوع در حالی بود که دولت سابق حتی تبصره ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دستگاه ‌ها و نهادهای دولتی تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۱ می توانستند از این اعتبار یک‌ دهم درصد برای خرید صنایع ‌دستی و آثار تجسمی استفاده کنند اما باز هم اتفاق خاصی در سال ۱۳۹۱ هم رخ نداد.

اهمیت توجه دستگاههای دولتی به حمایت از صنایع دستی کشورمان می رفت به دست فراموشی سپرده شود که این بار بخشنامه جدیدی از سوی محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و یکی از مردان با نفوذ دولت یازدهم خطاب به همه وزارتخانه ها، دستگاههای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر کشور ابلاغ شد.

بر اساس این بخشنامه که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده است، نهاوندیان تاکید کرده که برای تحقق شعار اقتصاد بدون نفت و ظرفیت بالقوه و شایان توجهی که صنایع دستی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برخوردارند و همچنین به منظور جلوگیری از تداوم آسیب های جدی وارده در سنوات اخیر بر هنرمندان و صنعتگران این عرصه باید دستورات مقتضی صادر شود.

رییس دفتر رییس جمهور در ادامه این ابلاغیه از همه دستگاههای فوق خواسته است در جهت حمایت و تقویت این قشر توانمند و مولد جامعه ضمن استفاده و خرید اقلام پر شمار و متنوع صنایع دستی در مناسبت های مختلف و اهدای کالاهای فرهنگی دست ساخت هنرمندان ایران، با افزایش میزان تقاضا در اقتصاد این بخش، موجبات رونق و توسعه این هنر - صنعت ملی و مذهبی را فراهم سازند.

رونوشتی از این نامه نهاوندیان به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سلطانی فر رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده است.