مشاور وزارت کشاورزی آمریکا ایران عقب‌مانده نیست

به گزارشافکارنیوز، چندی پیش اتاق بازرگانی ایران از شخصی به نام " جیم ریدل " از مشاوران وزارت کشاورزی آمریکا در زمینه محصولات ارگانیک برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی انجمن ارگانیک ایران دعوت کرد.

پس از این سفر وی در مصاحبه‌ای بانیوز دیلیگفت که از سفر خود به ایران بسیار هیجان‌زده است و از آنچه در مورد ایران و فرهنگ این کشور متوجه شده، شگفت‌زده است.

ریدل در کنفرانس بین‌المللی انجمن ارگانیک ایران

این شهروند آمریکایی افزود: بر خلاف تصور برخی، این کشور فقیر یا عقب‌مانده نیست. ایران پر از خودرو و فناوری‌های مدرن است که با فرهنگ و سنت‌های کهن درآمیخته‌اند.

ریدل توضیح داد: اما هیچ کدام از این خودروها و فناوری‌های مدرن از آمریکا نیامده‌اند چراکه ایران و کشور ما هیچ روابط رسمی دیپلماتیک یا تجاری با یکدیگر ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در عوض، این شرکت‌های اروپایی، آسیایی و استرالیایی هستند که محصولات خود را در ایران به فروش می‌رسانند و با این کشور ۸۰ میلیون نفری که داری تاریخی کهن است، ارتباط برقرار کرده‌اند.

مشاور سابق وزارت کشاورزی آمریکا تاکید کرد: دیگر کشورهای جهان در ایران تجارت می‌کنند و ما این کار را انجام نمی‌دهیم.

ریدل تصریح کرد: مبحثگیاهان ارگانیک در ایران بسیار مورد توجه است. آنها سازماندهی خوبی دارند و از حمایت دولتی، دانشگاهی و بخش خصوصی برخوردارند. آنها واقعا مولفه‌های درست و بجا برای حرکت به جلو را در اختیار دارند.

وی گفت: علی‌رغم علاقه برای دیدن مزارع و شیوه‌های کشاورزی ایران، تنها فرصت بازدید از یک مزرعه کشت انجیر را داشتم اما از غنای کشاورزی دموکراتیک در ایران که دارای یک رهبری اساسی منتخب و تاریخی قوی از همکاری میان کشاورزان است، بسیار متعجب شدم.

جیم ریدل افزود: دوست داشتم مزارع بیشتری می‌دیدم اما مجبور بودم برگردم.

به نوشته این گزارش، ریدل در جریان سفر خود از تهران، شیراز و تخت جمشید بازدید کرده است. همچنین بازدید از شب‌های باشکوه تهران، برخی رستوران‌ها و بازارهای تهران را تجربه کرده است و از هماهنگی و یکپارچگی زندگی مدرن و سنت‌های این کشور شگفت‌زده شده بود.

ریدل در رستورانی در تهران

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم حجاب داشتن زنان ایرانی و وجود تفکیک جنسیتی، آنها همانند مردان ماهرانه در خیابان‌ها رانندگی می‌کنند و به مشاغلی نظیر پزشکی یا خبرنگاری می‌پردازند.

ریدل در شیراز

وی تاکید کرد: زنان ایرانی شجاعند، آنها تحت ستم نیستند و تحصیل‌کرده هستند.

ریدل افزود که در ایران تنها با ۳ چیز مواجه شده است که برای وی یادآور آمریکا بوده است؛ کوکاکولا، پپسی و محصولات اپل.

وی گفت: مردم ایران تنها می‌خواهند، زندگی خود را بگذرانند. آنها این چنین تاریخ قوی و عمیقی دارند. مایه شرمساری است که ما روابط عادی با این کشور نداریم.