وظیفه اصلی نمایشگاه توسعه تولید است

به گزارش افکارنیوز، طی نشست خبری انجمن صنعت سنگ ایران با اصحاب رسانه در راستای برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی انجمن سنگ‌هی تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، رحمتی، نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: در این نمایشگاه چند هدف مورد نظر است که شامل:

۱. نمایندگی کلیه اعضای صنعت سنگ ایران از جمله صنف ماشین آلات، فرآوری و… و هرچه که به این خانواده وابسته است.

۲. به دلیل اینکه در سال اقتصاد جهادی و باید در چهارچوب اقتصاد مقاومتی فعالیت داشته باشیم و با توجه به اهمیت معدن در اقتصاد باید بتوانیم جایگاه ایران را در جهان ثابت کنیم و به یکی از صادر کنندگان اصلی با توجه به توانایی و پتانسیل کشور برسیم. است که مورد بحثو گفتگو قرار می گیرد.

رحیمی افزود: ما در این نمایشگاه به دنبال استفاده از این مزیت نسبی هستیم و قصد داریم قدرت صادرات را به جهانیان نشان دهیم. یکی از راه کارهای مناسب که کمک بسزایی به ما می‌کند، حضور خارجی‌ها است و طی سفری که رئیس انجمن جناب آقای شفیعی به کشورهای چین، ایتالیا و… سعی شد، از کشورهایی که دارای درجه جهانی هستند، دعوت کنیم تا به اشتغال و صادرات کشور کمک بسزایی داشته باشیم.

وی بیان کرد: چین - کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر همه ساله با کیفیت کمتری در نمایشگاه حضور داشتند اما شعار امسال نمایشگاه حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه است، زیرا با حضور گسترده‌ی کشورهای خارجی می‌توانیم به تبادل دانش علمی بپردازیم و سطح دانش فعالان در این حوزه را بالا ببریم.

نایب رئیس انجمن سنگ گفت: یکی دیگر از اهداف مورد نظر در نمایشگاه امسال شناخت ظرفیت استان‌های محروم است، زیرا بسیاری از معادن در استان‌های کمتر توسعه یافته است و برای مطرح کردن این استان‌ها پاویون‌های اختصاصی قرار دادیم، یعنی هر استان بتواند ظرفیت خود را به معرض نمایش درآورد. سیستان و بلووچلستان، ‌کردستان و یزد استان‌هایی هستند که تا کنون حضور خود را در نمایشگاه اعلام کرده‌اند.

رحیمی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که نیاز به بررسی و بحثدارد، موانع توسعه این صنعت است. قطعا این صنف مشکلاتی دارد و ما به عنوان پشتیبان این صنف وظیفه درایم که جلساتی تشکیل دهیم و با کمک مسئولین مروبطه بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم، زیرا یکی از مزیت‌های کشورها سنگ است. ما سعی می‌کنیم نشست‌های متخصص، جلسات پرسش و پاسخ و… را تشکیل دهیم، زیرا یکی از سیاست‌های اقتصادی دولت رونق تولید است و شاه بیت تولید، صادرات است.

رحیمی در پایان بیان کرد: تاکید انجمن بر زنجیره عرضه سنگ است، زیرا این زنجیره مراحلی دارد که اگر در هریک از این مراحل صنف وجود داشته باشد، رسیدن به سند راهبردی که انجمن تنظیم کرده است، و هدف رسیدن به آن سند است، با مشکل مواجه می‌شود.

اولین مرحله‌ی این زنجیره اکتشاف است، زیرا در زمینه‌ی اکتشاف جای کا بسیار است و یک خواسته ملی است اما متاسفانه مظلوم واقع شده، مرحله بعدی استخراج است که وضع بهتری نسبت اکتشاف دارد. فرآوری و فروش و صادرات هم جزء مراحل بعدی تشکیل دهنده‌ی این زنجیره‌ی عرضه اس.

رحیمی، نایب رئیس انجمن سنگ افزود: نمایشگاه از ۲۷ تا ۳۰ خرداد برگزار خواهد شد و این نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل هم از نظر کیفیت و کمیت پیشرفت زیادی داشته، اما سعی بر ان است تا کمیت را فدای کیفیت نکنیم. در سال گذشته ۳ سالن به نمایشگاه اختصاص داده شده بود، اما امسال ۴ سالن خواهیم داشت.

همچنین یکی از اهداف در نمایشگاه تبلیغات و بازدید خارجی افراد و هیات‌های تجاری خارجی است که ۱۰ کشور هدف ما است که شامل روسیه، چین، ایتالیا، آلمان، امارات، عمان، هند، عراق، ترکیه، قزاقستان است.

از دیگر اهداف مورد نظر در نمایشگاه بازدید است. سعی شده برنامه‌ای معین برای بازدید کنندگان، مخصوصا هیات‌های خارجی در نظر گرفته شود که شامل تورهای استانی برای بازدید از نمایشگاه و همچنین تورهایی برای بازدید از معادن و سعی شده تا نمایشگاهی در شان نمایشگاه‌های بین الملیی برگزار شود.

*** در دنیا سنگ‌های تزئینی علی رغم رکود‌های اقتصادی همیشه رشد ۲ رقمی داشته است

در ادامه این نشست خبری ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن صنعت سنگ ایران گفت: ایران بخش اعظمی از معادن را داراست و نظر تنوع حوزه سنگ مقام اول را در جهان دارد اما از نظر ذخایر مقام چهارم است.

وی افزود: سنگ یک تشکیلاتی است که همیشه انسان با آن در ارتباط است و خوشبختانه ما در حوزه ذخیره غنی هستیم اما از نظر صادرات ضعف داریم. درحال حاضر ۶۰۰ کارخانه سنگ بری با ماشین آلات ایتالیایی کار می‌کنند اما به دلیل اینکه حلقه‌های کار کامل نیست و همه قدرتمند نیستند، باعثشد تا ما در زمینه صادرت قدرت لازم را نداشته باشیم.

شفیعی در ادامه افزود: یکی از اهداف و فعالیت‌های اخیر انجمن سنگ ایجاد واحد‌های درسی پیشرفته و رشته‌های تخصصی کارخانه‌های فرآوری شده و حوزه سنگ است.

متاسفانه در ایران علی رغم اینکه ما کشوری معرفی هستیم اما فقط یک رشت عمومی معدن داریم در صورتی که در دنیا مثلا ایتالیا ۸۶ معدنن سنگ دارد، اما در بازار جهانی مقام اول است و رشته دکتری سنگ‌های تزئینی را دارند. در سفر اخیر انجمن سنگ به دنبال ایجاد مواد درسی هستیم تا کارخانه‌های سنگ بتوانند در استاندارد‌های جهانی گام بردارند.

*** وظیفه اصلی نمایشگاه توسعه تولید است

رحیمی نایب رئیس انجمن سنگ ایران افزود: صنعت سنگ برای پیشرفت و توسعه نیازمند یک بانک اطلاعاتی و تهیه برنامه در خصوص تولید صادرات عرضه و تقاضا و… می‌باشد که از الزامات توسعه صنعت سنگ است و نیازمند همکاری مسئولین وفعالان در این زمینه همچنین ارتقای استاندارد ملی برای رسیدن به درجه استاندارد کشورهای خارجی یکی از اهداف مورد نظر انجمن است زیرا اگر به سطح بین المللی نرسیم، نمی‌توانیم در صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم و بحثمورد نظر دیگر مدیریت ذائیات در معدن و کارخانه است و اگر درمان نشود، به آفت زیست محیطی تبدیل می‌شود.