محور صنعت پتروشیمی متان خواهد بود

به گزارش افکارنیوز، محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: با توجه به تحولات جدید و رویکرد دولت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصمیم گرفت همایش IPF را به جای ۲ سال یکبار به طور سالانه و با هدف توسعه صنعت پتروشیمی ایران برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۶ شرکت ایرانی و ۳۶ شرکت خارجی فعال در صنعت پتروشیمی در این همایش حضور دارند، گفت: شرکتهای حاضر در این همایش از کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا، ژاپن، سوئیس، عربستان، امارات سنگاپور، هند و ویتنام است بنابراین، این همایش از نظر کیفیت و اجرا برای ما دارای اهمیت ویژه ای است و همزمان با برگزاری آن نمایشگاهی از دستاوردهای صنعت پتروشیمی ایران نیز برگزار می شود.

پیوندی با اشاره به پروژه های موجود در صنعت پتروشیمی گفت: برنامه ریزی ما برای آینده پتروشیمی به این صورت خواهد بود که متان محور باشد و از گازطبیعی برای تولیدی پروپیلن استفاده کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: ما به طرفهای مذاکره کننده گفته ایم که محدودیت فاینانس و دانش فنی از صنعت پتروشیمی باید برداشته شود.

پیوندی تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد زنجیره ارزش افزوده هستیم تا بتوانیم از متان بهترین استفاده را کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۵ میلیون تن و یا ۳۰ میلیارد دلار طرح نیمه کاره در صنعت پتروشیمی وجود دارد گفت: ما به دنبال تکمیل این طرح ها هستیم چون وظیفه دولت اتمام طرح های نیمه کاره است که از ۱ درصد تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ۴ یا ۵ سال آینده حجم زیادی از متانول وارد بازارهای جهانی می شود که قطعا در قیمت این محصول در بازار های جهانی تاثیر گذار خواهد بود بنابراین باید از هم اکنون به دنبال تولید محصولات دیگر باشیم تا ضرر نکنیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی ایران ۵ درصد از کل هیدروکربور را تحویل و به ارزش افزوده تبدیل می کند، گفت: ۹۵ درصد باقی مانده یا خام فروشیمی می‌شود و یا برای مصارف گرمایی استفاده می شود که باید برای این موارد فکری کرد.

پیوندی با اشاره به طرح احداث واحدهای پتروشیمی در بندر چابهار و ایرانشهر گفت: مجوز احداث واحدهای پتروشیمی در این منطقه از کشور گرفته شده است و کار احداث واحدهای پتروشیمی در این منطقه اغاز شده است.