ضرورت ریشه‌کنی بیماری‌های دامی

به گزارش افکارنیوز، محمود حجتی در مراسم افتتاحیه هشتاد و دومین مجمع عمومی جهانی بهداشت دام در پاریس در سخنانی با اشاره به ماموریت این سازمان در شرایط افزایش جمعیت، فقر، تامین غذای سالم و جهانی شدن، گفت: به دلیل همین ویژگی ها در بیشتر کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه، رونق و افول دامداری و تولید فراورده های سالم دامی به شیوع یا عدم شیوع بیماری های دامی بستگی دارد.

وی با اشاره به سازوکار سازمان بهداشت جهانی دام در کمک به کشورهای در حال توسعه، افزود: با این نگاه، موفقیت این سازمان در اجرای ماموریت های خود به ویژه در بخش کشاورزی، روستایی و تامین غذای سالم در جهان حیاتی است.

حجتی، منطقه خاورمیانه را نیازمند اقدامات زیادی در بحثبهداشت دام دانست و گفت: جمهوری اسلامی آیران امادگی دارد تا سازمان جهانی بهداشت دام را در انجام ماموریت‌های خود در خاورمیانه کمک کند.

وزیر جهادکشاورزی کشورمان در عین حال از سازمان‌های بین المللی و سازمان‌های بین کشوری مانند فائو، بانک جهانی و کمیسیون اروپا خواست تا کشورهای در حال توسعه را در ریشه کنی بیماری‌های دامی، بیماری های مشترک و تولید غذای سالم کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بیشتر موارد واکسن‌ها بهترین ابزار برای مبارزه با بیماری های دامی است، گفت: متاسفانه در کشورهای در حال توسعه، فناوری پیشرفته برای تولید واکسن‌ها وجود ندارد و انتقال فناوری این واکسن‌ها به کشورهای در حال توسعه یا به علت گران بودن آن و یا به دلایل سیاسی و یا اقتصادی انجام نمی شود.

حجتی در پایان از تلاش‌های سازمان جهانی یهداشت دام در تدوین قوانین و مقررات مربوط به بهداشت دام قدردانی کرد.

در حاشیه افتتاحیه هشتاد و دومین اجلاس کنفرانس سازمان جهانی بهداشت دام، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با گراتیا نواسیلو مدیرکل سازمانی جهانی خواربار و کشاورزی دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار حجتی با مدیرکل فائو آخرین اقدامات در اجرای برنامه های مشترک بین ایران و فائو مورد بررسی قرار گرفت.

حجتی در این دیدار با برشمردن اقدامات انجام شده درباره مبارزه با خشک شدن جنگل‌های بلوط زاگرس، اظهار امیدواری کرد که طرح مشترک ایران با فائو در این رابطه در سریع ترین زمان اجرایی شود.

در این دیدار همچنین واسیلو گراسیانو با تبریک به مناسبت ثبت نظام کشاورزی مبتنی بر آب قنات به عنوان میراثمهم کشاورزی جهان به نام جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته، اظهار امیدواری کرد در مهرماه امسال به کشورمان سفر کند تا در این سفر مقدمات تاسیس مرکز
منطقه ای آموزش کشاورزی فائو در ایران را با همکاری مقامات کشورمان فراهم کند.

همچنین در دیدار دو جانبه وزیر کشاورزی اکوادور با وزیر جهاد کشاورزی کشورمان، راهکارهای توسعه همکاری دو کشور به ویژه در تجارت محصولات کشاورزی و نهادهای زراعی بررسی شد.

در این ملاقات مقرر شد برای تعیین جزئیات همکاری ها در آینده نزدیک هیاتی از کشورمان به اکوادور سفر کند.

همچنین وزیر کشاورزی عمان در دیدار با حجتی از بازدید خود از ایران در اواخر خرداد ماه امسال در پاسخ به دعوت وزیر جهاد کشاورزی کشورمان خبر داد و اظهار امیدواری کرد در طول این سفر پایه های همکاری کشاورزی بین دو کشور بیش از پیش تقویت شود.