پول پیش برای فروش محصولات پتروشیمی

به گزارش افکارنیوز، پایگاه خبری پلاتس اعلام کرد: تجار ایرانی در حال حاضر برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در پرداخت ها محصولات پتروشیمی خود را در بازار آسیا به جای تحویل بر روی عرشه کشتی(FOB)، به صورت تحویل در مقصد(CFR) به فروش می رسانند.

یک منبع نزدیک شرکت پتروشیمی کالا در تهران گفت: «ما محصولاتمان را در کشورهایی نظیر چین، به صورت تحویل در مقصد می فروشیم، تا اطمینان حاصل کنیم که محموله تنها زمانی تحویل داده شود که پرداخت صورت گیرد.

این شرکت ایرانی مجموعه ای از محصولات پتروشیمی و پالایشی را در داخل و خارج تهران به فروش می رساند. ۲۵ تا ۳۰ درصد کل ارزش محموله های ارسالی توسط مشتری در زمان بارگیری پرداخت می شود و مابقی هنگام رسیدن محموله به مقصد دریافت می گردد.

وی افزود: «این کار به منظور جلوگیری از عدم پرداخت پول محموله انجام می گیرد، زیرا شرکت های ایرانی نمی خواهند وارد دعاوی قضایی شوند. با توجه به نامشخص بودن سرنوشت تحریم ها علیه ایران، این آخرین چیزی است که ما به آن تمایل داریم.»

به دنبال انعقاد توافق ژنو، تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و واردات تکنولوژی و ماشین آلات علیه ایران کاهش یافت. همچنین اتحادیه اروپا تحریم بیمه ای علیه تانکرها و کشتی های باری ایرانی را لغو کرده است. یک تاجر معامله کننده با ایران در دبی گفت: «خطوط کشتیرانی عمده اروپا اکنون محموله های ایرانی را حمل می کنند. این کشتی ها یا در بنادر ایران بارگیری می شوند یا از طریق کشتی های کوچکی در بنادر دبی و سنگاپور بارگیری می شوند.»

از آنجایی که پرداخت پول محموله های ایرانی عمدتا به صورت نقدی است، شرکت های بزرگی نظیر سینوپک خریدی از ایران انجام نمی دهند. یک منبع آگاه در شرکت سینوپک چین گفت: «بر اساس قوانین دولت چین ما باید ال سی باز کنیم. ما حتی مجاز به انتقال پول الکترونیکی هم نیستیم. ما نمی توانیم این کار را برای شرکت های ایرانی انجام دهیم، زیرا ارتباط آنها با شبکه مالی جهانی همچنان قطع است.»

محدودیت های بانکی علیه ایران، با وجود توافق هسته ای ژنو همچنان ادامه دارد. منابع مطلع می گویند، گشایش اعتبارات اسنادی برای پرداخت های مرتبط با ایران برای بانک های بین المللی همچنان دشوار است و تنها بانک های ژاپنی، کره ای و سوئیسی، درآمدهای آزاد شده مرتبط با این توافق را جابجا می کنند. ارتباط ایران همچنان با شبکه های مالی جهانی نظیر اتحادیه اروپا قطع است و امکان ارسال پول به ایران از طریق کانال های رسمی وجود ندارد.