تغییرات جدید تعرفه های همراه اول

به گزارش افکارنیوز، ارقام ذکر شده در قبوض اردیبهشت ماه مشترکان تلفن همراه اول به گونه ای بود که تعجب همگان را برانگیختو این درحالی است که به گفته وحید صدوقی بسته به نوع استفاده کاربران از سیم کارت شان هزینه های آن ها می تواند متفاوت باشد و نمی توان به طور کلی این گونه گفت که قبض های تلفن همراه در دور جدید دو تا سه برابر شده است. قطعا این گونه نیست مگر آنکه حجم تماس شهری مشترکان افزایش داشته و اکثر تماس های آن ها درون شهری باشد.

پس از آنکه در ابتدای سال ۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قیمت پایه مکالمات داخل شبکه تلفن همراه را ۵۱۵ ریال تعیین کرد، اپراتورها می توانستند تا ۲۰ درصد بیشتر نیز اعمال قیمت نمایند.

به این ترتیب تعرفه بین ۵۱۵ تا ۶۱۸ ریال برای مکالمه داخل شبکه سیم کارت دائمی تلفن همراه تعیین شد و اپراتور اول نیز تعرفه ۵۹۹ ریال را برای اعمال انتخاب کرد و با یکسان کردن شبکه، این تعرفه را از ۱۶ مرداد ۹۲ به اجرا گذاشت.

پس ازروی کارآمدن دولت یازدهم و انتخاب محمود واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعمال این تعرفه ها مخالفت کرد و تعرفه ها به حالت اولیه خود باقی ماند.

اما بار دیگر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین روز های سال ۹۲، تعرفه پایه مکالمه درون شبکه سیم کارت دائمی تلفن همراه را ۴۹۹ ریال تعیین کرد و براین اساس اعمال حداکثر ۲۰ درصد بالاتر نیز به اپراتور داده شد.

بنابراین تعرفه ها ۴۹۹ تا ۵۹۹ ریال تعیین شد که همان اعمال تعرفه اولیه ای بود که اپراتور همراه اول در نظر گرفته بود.

وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول درباره افزایش قبوض مشترکان با اعمال تغییر تعرفه ها می گوید: نمی توان به طور کلی این گونه گفت که قبض های تلفن همراه در دور جدید دو تا سه برابر شده، قطعا این گونه نیست مگر اینکه حجم تماس شهری مشترکان افزایش داشته و اکثر تماس های آن ها درون شهری باشد.

وی در خصوص گلایه مشترکان از افزایش دو برابری قبوض برغم آنکه مقرر شده بود تعرفه ها افزایش شش درصدی داشته باشد، اظهار داشته که در یک قبض تلفن همراه آیتم های مختلف در نظر گرفته می شود و در آن مواردی مانند هزینه رومینگ بین الملل، ارزش افزوده، GPRS، مکالمه و مالیات محاسبه می شود، ضمن آنکه امسال فقط مالیات ما نسبت به سال قبل حدود ۳۳ درصد رشد داشته و از حدود شش به هشت درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این موارد جزو آیتم های مهمی است که هم در سیم کارت های دائمی و هم در سیم کارت های اعتباری اعمال می شود و برهمین اساس تغییراتی در زمینه های کاربر ایجاد می کند.

به گفته صدوقی پیش از این اگر مشترکی تمام تماس هایش شهری بود اکنون این مشترک با افزایشی حدود ۲۵ درصد در رقم قبض خود مواجه خواهد شد اما اگر مشترکان ما تنها تماس بین شهری داشته باشند حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش هزینه خواهند داشت.

مدیرعامل همراه اول همچنین یادآور شده که اگر حجم تماس افراد افزایش پیدا کند و یا استفاده آن ها از سرویس های ارزش افزوده بیشتر شود، ممکن است هزینه قبض ها نیز دستخوش تغییر شود. به عنوان مثال ممکن است در دوره جدید یک مشترک از GPRS(اینترنت تلفن همراه) بیشتر از دوره های قبل استفاده کرده یا هزینه رومینگ و بین الملل به جمع هزینه هایش اضافه شده باشد.

وی ضمن توصیه به مشترکانی که تلفن هوشمند دارند به فعال سازی بسته های تخفیفی اینترنت که در طول ماه حداکثر ۱۰ هزار تومان می شود اشاره کرده و گفته است: در صورت غیر فعال بودن این بسته ها مواردی داشته ایم که فرد حتی تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه اینترنت داشته و جالب آنکه خودش هم موردی را دانلود و بارگذاری نکرده است.

مدیرعامل همراه اول درباره اینکه آیا این مساله طبیعی است فردی که از اینترنت به صورت مستقیم هم استفاده نکرده ۳۰۰هزار تومان هزینه بابت به روز شدن نرم افزارهای خود بپردازد، توضیح داد: زمانی که ما نرم افزاری نصب می کنیم ممکن است تلفن هوشمند ما بابت به روزرسانی آن از ما مجوز نگیرد؛ به هر حال تا جایی که به یاد دارم تعرفه ای که سازمان تنظیم مقررات در نظر گرفته برای هر کیلوبایت بیش از ۱۰ ریال است که ما این تعرفه را در گذشته هشت ریال اعمال می کردیم و اکنون این رقم به چهار ریال رسیده و در ساعت های خارج از پیک به یک ریال می رسد.

با توجه به مطالب عنوان شده مشترکان همراه اول تصور می کردند که بنابر اظهار نظر مدیرعامل همراه اول تعرفه ها حدود شش درصد افزایش داشته باشد ولی قبوض جدید نشانگر افزایش دو برابری است.