آیا خانه‌دار کردن مردم عملی می شود؟

به گزارش افکارنیوز، عبدالکریم حسین زاده، با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن شرایط برای خانه دار کردن خانوارهای ایرانی، گفت: با توجه به اینکه در قانون اساسی موضوع خانه دار کردن مردم تاکید شده بنابراین پشتوانه های قانونی در زمینه انجام این مهم فراهم است.

نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر پشتوانه های قانونی برای خانه دار کردن مردم در قانون اساسی، نیازمند ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی کارشناسان و برنامه ریزان در حوزه مسکن در این زمینه هستیم.

حسین زاده افزود: باید از تجربه‌های متفاوت کشورهای دیگر در زمینه تامین مسکن خانوارها به درستی استفاده کرد و با توجه به نقاط ضعف و قوت این تجربیات تلاش شود که برنامه ریزی جامعی در این زمینه صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: با وجود اینکه پیش نویس طرح جامع مسکن اجتماعی تهیه شده اما تاکنون این طرح جامع، نهایی و ارائه نشده است، بنابراین مسوولان وزرات راه و شهرسازی اقدام به انجام این مهم کنند تا وضعیت خریداران و تولید کنندگان مسکن روشن شود.

حسین زاده گفت: موضوع صندوق رهن ثانویه که در طرح جامع مسکن مطرح شده بسیاری از مشکلات موجود در بازار اوراق تسهیلات بانکی مسکن را حل می کند، البته باید تمامی جوانب این موضوع سنجیده شود.

وی در تشریح صندوق رهن ثانویه مسکن، گفت: ایجاد صندوق رهن ثانویه موضوع تامین مالی در بخش مسکن را حل و وضعیت سرمایه گذاران، تولید کنندگان و خریدارن مسکن را شفاف خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در صندوق رهن ثانویه علاوه بر میزان سپرده گذاری شخص به سپرده گذاران تسهیلات مسکن نیز ارائه می شود و صندوق مربوطه مسکن را به عنوان سرمایه رهن محسوب می کند.

حسین زاده با انتقاد از افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن ادامه داد: درآمد بسیای از خانوارهای ایرانی باهزینه های تامین مسکن تناسبی ندارد، بنابراین تا زمان ارائه طرح جامع مسکن باید مسئولان بانکی تدابیری اتخاذ کنند که از بروز شوک و نوسانات شدیدی قیمتی در بخش بازار مسکن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت گرانی قیمت مسکن به دلیل انباشتگی تورم ها و عملکرد نامطلوب در بخش مسکن در حدود ۸ سال گذشته است.

حسین زاده گفت: باید سنجش عملیاتی و عددی در زمینه شناسایی متقاضیان واقعی مسکن در کشور انجام شود تا جامعه هدف و تعداد متقاضیان مسکن مشخص شود.

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: بعد از شناسایی متقاضیان واقعی مسکن، باید یک برنامه ریزی ۱۵ ساله انجام داد و طرح جامعی برای خانه دار کردن مردم تعریف کرد تا به توان در عمل گام های مهمی برای خانه دارکردن مردم برداشت، البته برنامه ریزی کوتاه مدت نیز برای سامان دادن بازار مسکن لازم است.