افزایش قیمت خودرو در دستان چه کسی است؟

به گزارش افکارنیوز، با وجود اینکه دولت از همان ابتدای کار اعلام کرده است " با هر گونه افزایش قیمت خودرو مخالف است " اما از طرفی نیز اعلام می کند که " این شورای رقابت است که باید تصمیم نهایی را بگیرد "، موضوعی که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مجددا ۱۳ خرداد ماه در حاشیه صد و بیست و دومین جلسه نهاد تعامل آن را بیان کرد.

شورای رقابتی که بر اساس گفته رییس و اعضای آن، در فرمول نهایی افزایش قیمت را در نظر گرفته به گونه ای که علی مددی عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران خبر از افزایش ۳ تا ۴ درصدی بهای این محصول در فرمول جدید قیمت گذاری داده بود.

موضوعی که طلبید تا این شورا اقدام به رایزنی با دولت برای فرجام خواهی قیمت خودور نماید که البته هنوز و با گذشت دو هفته نتیجه ای از این رایزنی اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش؛ اما در این میان طی هفته گذشته مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور که بخش اعظمی از بازار را در انحصار خود دارند وعده دادند با ابلاغ فرمول جدید باید منتظر افزایش قیمت ها در این حوزه باشیم.



در این راستا هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه خودروسازان تابع فرمول قیمت‌گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تهیه شده، هستند گفت: در صورت ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، قیمت خودروها افزایش خواهد یافت.

موضوعی که سعید مدنی مدیرعامل گروه صنعتی سایپا نیز در حاشیه مراسم نام گذاری دو خودرو جدید این گروه خودروسازی بر آن صحه گذاشت و اعلام کرد: در مورد قیمت اظهارنظر نمی‌کنیم و این موضوع را به شورای رقابت و وزارت صنعت واگذار کرده‌ایم البته ممکن است به صورت جزئی افزایش قیمت داشته باشیم.

در همین حال هر دو خودروسازی خبر از صعودی شدن تیراژ تولیداتشان نسبت به سال گذشته داده اند و اعلام کرده اند این روند افزایشی تداوم خواهد داشت.

بر اساس این گزارش؛ چه مستقیم و چه غیرمستقیم این مسئله بر همگان عیان است که خودروسازان خواستار افزایش قیمت ها هستند و و برای آن دلایل بی شماری را از جمله صعودی شدن قیمت مواد اولیه و زیان ۶هزار میلیاردی شان اعلام می کنند و شورای رقابت نیز طبق داده های خود بر این موضوع صحه می گذارد و معتقد است کاهش بهای این محصول دور از واقعیت است.

اما در این میان باید منتظر ماند و دید پشتوانه مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو چیست و آیا می تواند از افزایش قیمت آن جلوگیزی کند یا خیر...؟