آیا اعتراض دامداران قیمت شیر راافزایش می دهد؟

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا اسماعیلی، درباره اعتراض دامداران به نرخ پایین قیمت شیر خام مقابل وزارت جهاد کشاورزی گفت: از دولت خواستار برنامه ریزی برای مشخص کردن قیمت لبنیات هستیم که بتوانند از لبنیات استفاده کنند.

وی در پاسخ بر اینکه آیا تا کنون قیمت لبنیات افزایش داشته است افزود: به عنوان اتحادیه تعاونی‌های تولید کننده فرآورده‌های لبنی تا کنون به کارخانه‌ها اجازه افزایش قیمت لبنیات را نداده‌ایم. با توجه به افزایش حامل‌های انرژی، دستمزد و بسته‌بندی بین ۳۰ تا۳۵ درصد طبیعی است که قیمت لبنیات گران شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران اظهار کرد: زمانی که هزینه سربار افزایش می‌یابد دولت باید برای آن راه‌کاری مطرح کند. کارخانه‌ها طی مکاتبه ای که با اتحادیه داشته اند اعلام کردند که ضرر و زیان می‌دهند و برایشان فعالیت با شرایط فعلی مقرون به صرف نیست.

اسماعیلی با بیان اینکه مردم با خرید نکردن و کارخانه‌ها با کار نکردن ضرر و زیان ناشی از شرایط نامناسب افزایش نرخ لبنیات را خواهند پرداخت افزود: اگر دولت یارانه نپردازد و مانند شرایط فعلی مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند طی دو سال آینده تعداد کارخانه‌های فعال کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف شیر و فراورده‌های لبنی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می‌کند تصریح کرد: بسته حمایتی را به وزارت جهاد پیرامون حل مشکلات مختلف برای صنعت شیر مطرح کردیم اما متاسفانه هیچ پاسخی به نامه ما داده نشده است. یکی از پیشنهادات آن بسته حمایتی برای صنعت شیر بخشودگی مالیاتی و نگرفتن مالیات بر ارزش افزوده بوده است. برخی از کارخانه‌ها به دلیل نبود صرفه اقتصادی به فکر تعطیل کردن فعالیت خود هستند.

اسماعیلی ادامه داد: دولت نباید ارزش افزوده را(در محصولات استراتژیک) از تولیدکننده‌ها اخذ کند. اگر دولت به تولیدکنندگان کمک کند می‌تواند انتظار ثبات قیمت محصولات را از آنان داشته باشد، در غیر این‌ صورت هر گونه انتظار از تولید کننده بیهوده است.

مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی گفت: برای تعیین قیمت لبنیات باید زنجیره‌های مصرف و تولید را مد نظر داشته باشیم. چرا که در حال حاضر یکی از مشکلات، گران بودن هزینه‌های دامداران است و آنها عنوان می کنند تولید شیر صرفه اقتصادی ندارد و سودآور نیست.

وی در پاسخ به اینکه مطابق برنامه پنجم توسعه میزان مصرف شیر در سال باید به ۱۶۵ لیتر می‌رسید, اکنون میزان مصرف شیر تا چه اندازه است؟ افزود: این میزان اکنون ۶۰تا۷۰ لیتر است و نه تنها به حد استاندارد نرسیده بلکه نتوانسته به نیمی از این میزان دست یابد.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا دولت یارانه حمایتی پرداخت کرده است گفت: به برخی از استان‌ها این یارانه‌ تعلق گرفته و برخی از استان‌ها این یارانه‌ هنوز داده نشده است. اگر دولت یارانه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی را به کارخانه‌ها بدهد قیمت‌ها افزایش آنچنانی نخواهد داشت. اما با افزایش مجدد قیمت مواد اولیه و اجرای فاز دوم هدفمندی و بلاتکلیفی یارانه شیر در سال ۹۳، دامداران و کارخانه دارها زمزمه افزایش قیمت شیر و لبنیات را سر داده‌اند.