فرصتی طلایی برای اسلام آباد

به گزارش افکارنیوز، «میرزا نصیر حسین» مشاور امور انرژی در وزارت نفت پاکستان در اسلام‌آباد، ضمن اینکه واردات گاز از ایران را یک فرصت طلایی برای اسلام آباد دانست، اظهار داشت: در حال حاضر پاکستان برای تأمین نیازهای انرژی خود گزینه‌های مختلفی را در نظر گرفته که واردات گاز از ایران مهمترین گزینه در این زمینه می‌باشد.

به گفته وی: ظرف ۱۰ سال گذشته قرارداد دولت «زرداری» برای واردات گاز از ایران بهترین راه‌حل برای جبران کمبود انرژی پاکستان شناخته شده است.

میرزا نصیر حسین افزود: همکاری ایران و پاکستان فقط به حوزه انرژی محدود نمی‌شود بلکه همکاری این ۲ کشور بر روی تحولات منطقه‌ای و جهانی تأثیر‌گذار است.

مشاور امور انرژی در وزارت نفت پاکستان در ادامه ابراز داشت: ایران به طور عملی برای تکمیل پروژه خط لوله گاز اقدام و این خط لوله را در خاک خود تکمیل کرد.

تضمینی برای امنیت خط لوله تاپی نیست

میرزا نصیر حسین با اشاره به ایرادات اساسی در خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان افزود: خط لوله گاز تاپی باید از افغانستان عبور کند و از ۳ سال گذشته تاکنون هیچ تضمینی برای ثبات امنیتی این کشور وجود ندارد بنابراین عبور خط لوله گاز از افغانستان با مشکلات زیادی مواجه است.

با اینکه تصور می‌شد دولت جدید پاکستان رغبتی برای تکمیل پروژه خط لوله صلح ندارد اما سفر «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان به ایران نشان داد که پاکستان به دنبال گسترش روابط همه جانبه با ایران است.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: هنوز کار بر روی خط لوله گاز تاپی آغاز نشده و این در حالی است که تقریباً نصف خط لوله صلح تکمیل است و فقط ۷۰۰ کیلومتر آن که باید در خاک پاکستان تکمیل شود، باقی می‌ماند و به نظر نمی‌رسد پاکستان نتواند بقیه این پروژه را تکمیل کند.

نصیرحسین بار دیگر تاکید کرد، خط لوله صلح، نزدیک مرز پاکستان و کوتاهترین مسیر برای واردات گاز به این کشور است بنابراین ما نباید این فرصت طلایی را از دست بدهیم و در تکمیل این پروژه کوتاهی کنیم.