به گزارشافکارنیوز، افزایش بی سر و صدای میزان تجارت شرکت‌های آمریکایی با ایران و کاهش تجارت اروپایی‌ها، پرداختن به موضوع جاده ابریشم جدید در یک کنفرانس بین‌المللی در چین، تأکید بر ضرورت ساخت خط راه‌آهن ایران‌ ترکمنستان‌ قزاقستان و وضعیت بحرانی آب سدها در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
افزایش بی سر و صدای تجارت شرکتهای آمریکایی با ایران
در پی گلایه برخی ‌کشورهای اروپایی از آمریکا به دلیل افزایش مبادلات تجاری با ایران، سایت شبکه خبری«بلومبرگ»گزارشی را منتشر کرده و در آن، از افزایش بی سر و صدای مبادلات شرکت‌های آمریکایی با ایران سخن گفته است.

این سایت اشاره می کند، از سال ۲۰۱۱ تاکنون، میزان تجارت آمریکا با ایران از ۲۳۴ میلیون دلار به ۳۱۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرده، در حالی که طی همین مدت، تجارت کشورهای اروپایی با ایران از ۲۸ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به نوشته این سایت، یکی از گلایه‌های کشورهای اروپایی این است که شرکت‌‌های آمریکایی می‌توانند برخی معافیت‌های تحریمی را دریافت کنند که اروپایی‌ها قادر به دریافت آن نیستند.
افزایش بی سر و صدای تجارت شرکتهای آمریکایی با ایران
در همین حال، در سمت دیگری از جهان، روابط اقتصادی ایران با چین در محور بحثیک سمینار بین‌المللی قرار گرفته است. به نوشته«پیپل دیلی»چین، کارشناسان و نمایندگانی از چین و ایران، در جریان یک سمینار در شهر پکن، درباره راه‌های ایجاد یک جاده ابریشم جدید که شامل یک کمربند اقتصادی بین‌المللی و همچنین ارتقای تبادلات فرهنگی باشد به بحثو گفت‌و‌گو پرداخته اند.

این روزنامه اشاره می‌کند، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین‌ در جریان سفر سال گذشته خود به قزاقستان، ایده ایجاد جاده ابریشم جدید را مطرح کرده که با استقبال بسیاری از کشورهای آسیایی روبه‌رو شده است.
افزایش بی سر و صدای تجارت شرکتهای آمریکایی با ایران
در مطلبی دیگر درباره همکاری‌های اقتصادی و زیرساختی منطقه‌ای، سایت خبری«آکی پرس»قرقیزستان از جدی‌تر شدن بحثراه‌اندازی خط راه‌آهن قزاقستان‌ ترکمنستان‌ ایران خبر داده است.

به نوشته این سایت، نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان و قربانقلی بردی محمداف، همتای ترکمن وی، در بدروم ترکیه با یکدیگر دیدار کرده و درباره ساخت خط آهن مذکور به گفت‌و‌گو پرداخته اند؛ این دیدار در حاشیه اجلاس سران شورای همکاری کشورهای ترک زبان برگزار شده است. این دو رئیس جمهور ابراز اطمینان کرده‌اند که ساخت خط لوله مذکور، سبب افزایش سفر و رفت‌و‌آمدها میان سه کشور شود.
افزایش بی سر و صدای تجارت شرکتهای آمریکایی با ایران
در پایان، به موضوع بحران آب و کاهش منابع آبی در ایران توجه نشان داده و می‌نویسد، میزان ورودی آب سدها در ایران، در سال آبی جاری به ۲۷ میلیارد متر مکعب رسیده که بیانگر کاهشی ۵ درصدی نسبت به سال گذشته است.

میزان خروجی آب سدها نیز با نسبتی مشابه‌ به ۱۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. با این حال، حجم کلی آب سدها در ایران، هم‌اکنون‌ به ۲۷.۹ میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به سال پیش، ۲ درصد رشد داشته است. با‌‌ وجود این، ذخایر ۴۶ سد از مجموع ۱۵۲ سد موجود در ایران به زیر ۴۰ درصد رسیده و آن را در سطحی بحرانی قرار داده است.