به گزارش افکارنیوز، یکصد و سومین اجلاس سازمان بین المللی کار امروز به کار خود پایان داد، ‌ در این اجلاس که با حضور بیش از ۱۸۰ کشور جهان برگزار شد، ‌ مسائل و مشکلات مهاجران کار مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

بر همین اساس در این اجلاس طرح مسائل امنیت شغلی حمایت از نیروی کار و اشتغال افراد بی کار و چالش اشتغال جوانان در سطح جهان از جمله موضوعات از جمله بحثبوده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران که به عنوان رئیس نشست وزرای کار کشور‌های جنبش عدم تعهد و سخنران در مجمع عمومی اجلاس و نشست کشور‌های آسیا – اقیانوسیه در این اجلاس حضور یافته بود و لزوم توجه به موضوع رشد اشتغال در قالب برنامه پس از سال ۲۰۱۲ تاکید کرد.

در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی این هیئت ILO(سازمان بین المللی کار) انتخاب شد.

**انتقاد وسیع از بکارگیری کودکان کار و انعقاد قرارداد‌های سفید امضاء در آمریکا

علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در سخنرانیش در مجمع عمومی سازمان جهانی کار گفت: کشور‌های توسعه یافته هرگز درباره نقش کارگران مهاجر در رشد اقتصادی و جامعه خود واقعیت ها را بیان نمی کنند.

وی با انتقاد از کشور‌های غربی در ممانعت از انتقال تکنولوژی به کشورهای در حال توسعه گفت: با انحصار تکنولوژی از سوی غربی‌ها، کشورهای در حال توسعه و به تبع آن مردم این کشور‌ها زیان می بینند.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: پیدایش هزاران کارگر مهاجر فلسطینی حاصل عملکرد نظام‌های ظالمانه ای است که حریم انسانی را نادیده می گیرند، ‌ به رغم تحریم‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باید طرح ‌های حمایتی خود مانند، ‌بیمه همگانی ایرانیان، ‌طرح امنیت قضایی و تامین مسکن ارزان را اجرایی کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران همچنین از اعتراض گسترده کشور‌های آمریکای جنوبی به سیاست‌های آمریکا و بکارگیری از کودکان کار و انعقاد وسیع قرار داد‌های سفید امضاء در این کشور خبر داد و گفت: اجلاس جهانی کار با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را در این خصوص اعلام کرد.

ربیعی با امضای یک سند در دیدار با دبیر کل سازمان بین الملل کار به کنوانسیون حقوق کار دریایی پیوست.

گفتنی است،در حاشیه این اجلاس طی سندی که مابین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل سازمان بین المللی کار امضا شد، ایران به کنوانسیون حقوق کار دریایی پیوست.