مجوز نسل ۳ و ۴در دست همراه اول و ایرانسل

به گزارش افکارنیوز، فاز نخست اتصال متقابل بین اپراتورهای تلفن همراه(رومینگ ملی) افتتاح شد. امروز همچنین مجوز نخستین اپراتور رادیو ترانک عمومی(اپراتور سراسری بی‌سیم) اعطا شد.

علی اصغر عمیدیان با اشاره به افتتاح رومینگ ملی گفت: از ۲۰ روز دیگر فاز دوم بین اپراتورهای غالب آغاز خواهد شد؛ با استفاده از این خدمت اگر سیم‌کارت مشترکی در یک منطقه آنتن نداشت مشترک از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده خواهد کرد.

وی گفت: روز گذشته با این طرح در تهران ۸ هزار نفر از مشترکان رایتل از آنتن‌ همراه اول استفاده کردند و ۵ هزار نفر نیز از آنتن ایرانسل استفاده کرده‌اند.

همچنین امروز پروانه اپراتور سراسری بی‌سیم به شرکت خدمات جامع آوای ارتباطات نوین خاورمیانه متشکل از شرکت‌های داده‌گستر عصر نوین، ارتباطات جامع نوین، رایان دانش گلستان و سفیر فناوری شرق اعطا شد. این مجوز امکان تأسیس شبکه‌های رادیویی با کاربری‌های متنوع را فراهم می‌کند.

در این مراسم که با حضور مدیران عامل اپراتورهای تلفن‌های همراه برگزار شد، وحید صدوقی در خصوص استفاده رایتل از آنتن‌های همراه اول و ایرانسل گفت: همراه اول سرمایه‌گذاری عظیمی طی ۲۰ سال در کشور انجام داده و هم‌اکنون ۴۵ هزار روستا ۱۰۰ درصد شهرها و ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را تحت پوشش دارد.

صدوقی گفت: پیرو درخواست رئیس جمهور امیدواریم که بتوانیم با اخذ مجوز از شهریور ۹۳، سرویس باند پهن را عرضه کنیم.

وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه باند پهن فوق‌‌العاده سنگین است.

همچنین در ادامه این مراسم محمود واعظی اظهار داشت: اینکه مردم کمتر به ما اعتراض می‌کنند نشانه سرویس دهی خوب نیست از این‌رو است که مردم خوب و نجیبی داریم.

وزیر ارتباطات گفت: آنهایی که از اپراتور رایتل استفاده می‌کنند امروز معنی افتتاح رومینگ ملی را متوجه می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق دستور آقای روحانی باید هرچه سریعتر به نسل بالاتر ورود کنیم و خواستار صدور مجوز و پروانه‌ای عاری از محدودیت هستیم.

واعظی گفت: آمادگی داریم تا در شهریور ۹۳ ارتقا همراه اول و ایرانسل به نسل ۳ و بالاتر را ممکن کنیم که این کار با رعایت ۹ پیش‌نیاز مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ممکن خواهد بود.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود از افزایش پهنای باند داخل از ۵۰۰ به ۱۲۰۰ گیگ بر ثانیه خبر داد.

واعظی در خصوص فعالیت یک اپراتور خارجی در ایران گفت: اینکه یک اپراتور ۱۰۰ درصد خارجی در ایران فعالیت کند ضرورتی ندارد اما از همکار مشترک اپراتورهای خارجی با ایرانی استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه آمادگی داریم تا از اول شهریورماه پروانه نسل بالاتر را ارائه دهیم، گفت: این موضوع بستگی دارد که اپراتورها نیز آمادگی ارائه خدمات کامل و تعهد به شروط ۹گانه مصوب را داشته باشند.

وی ادامه داد: برای مثال هم‌اکنون برای یک مکالمه دو سه بار تماس گرفته می‌شود که مشترکان به دلیل ضعف در پوشش باید دو سه بار هزینه پرداخت کنند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ‌گاه نقدی از سوی وزارت ارتباطات به اپراتورهای تلفن همراه مطرح نیست، گفت: رویکرد من در این موارد گفت‌وگوی کارشناسی و مستقیم است و اعتقاد به رسانه‌ای کردن موضوع ندارم.

همچنین در این مراسم علیاصغر عمیدیان در پاسخ به این سؤال که پیرو مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تخفیف ۲۰ درصدی به کاربران نهایی ADSL، شرکتهای PAP اعلام میکنند که برخی مخابراتهای استانی این مصوبه را قبول ندارند و شرکت زیرساخت نیز وعده کاهش قیمت اینترنت بینالملل را محقق نمیکنند، گفت: برای تصویب این مصوبه نشستهای متعددی برگزار شد و مصوبه موارد توافق همه بود روز گذشته نامهای از شرکتهای PAP دریافت کردم مبنی براینکه زیرساخت در مقاطعی و شرکت مخابرات در برخی استانها کارشکنیهایی انجام دادند اگر چنین باشد قطعاً برخورد میکنیم.