به گزارش افکارنیوز، دکتر سعید متصدی روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: در لایحه هوای پاک که به مجلس شورای اسلامی ارایه شده، مدت معافیت معاینه فنی خودروهای نو از ۵ سال به ۲ سال کاهش یافته و قرار است در سال جاری وارد فاز عملیاتی شود.



** نصب شبکه های پایش زمینی گردوغبار در ۲۳ استان

وی همچنین از راه اندازی و تکمیل شبکه پایش زمینی گردوغبار در سال جاری خبر داد و افزود: درحال حاضر ۱۶۵ ایستگاه پایش آلودگی هوا در سراسر کشور وجود دارد که برخی از آنها دارای شبکه پایش گردوغبار و برخی دیگر فاقد این شبکه است؛ در این طرح این ایستگاه ها تکمیل می شود.

متصدی با بیان اینکه برای این منظور ۵۵ دستگاه پایش تهیه شده است، ادامه داد: این شبکه ها قرار است در ۲۳ استان در جنوب، جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور نصب شود.



** فعال سازی سیستم هشدار ماهواره ای گردوغبار

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش می شود سیستم هشدار ماهواره ای گردوغبار نیز در سال جاری فعال سازی شود.

متصدی افزود: به این ترتیب نیازهای کشور به مانیتورینگ و پایش گردوغبار برطرف می شود.



** قانون جامع خاک

وی در ادامه به قانون جامع خاک اشاره کرد و گفت: امروز یکشنبه آخرین جلسه کمیسیون اصلی این قانون تشکیل می شود تا پس از بررسی و تصویب به دولت ارایه شود.

لایحه جامع خاک کشاورزی اواخر سال ۱۳۸۸ از سوی دولت دهم تدوین شد و برای بررسی در اختیار کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.



** جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی

متصدی گفت: یکی از بخش های مصوبه دولت در تاریخ ۱۰/۲ / ۹۳ حذف موتورسیکلت های آلوده کننده هوا است؛ این موضوع در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا مورد بررسی قرار می گیرد تا در مدت زمان تعیین شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور جایگزینی موتورسیکلت های آلوده کننده تصمیم گیری شود.



** طرح جمع آوری پسماندهای استان های ساحلی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درمورد طرح جمع آوری پسماندهای ساحلی نیز توضیح داد: برای اجرای این طرح با سازمان شهرستان های استان های ساحلی هماهنگی هایی صورت گرفته و قراردادهایی منعقد شده است.

متصدی افزود: علاوه بر این هماهنگی ها، به دلیل گستردگی کار با یک شرکت ژاپنی به نام JCC برای جمع آوری پسماندهای خانگی و بیمارستانی این استان ها قراردادی منعقد شده است.

وی ادامه داد: طی مذاکرات صورت گرفته ۶ شهر شمالی کشور به این شرکت ژاپنی معرفی شده است تا یکی از این شهرها انتخاب و اجرای طرح در آن آغاز شود.



**طرح جمع آوری پسماندهای بیمارستانی

متصدی در مورد طرح جمع آوری پسماندهای بیمارستانی نیز توضیح داد: پیش از این برای جمع آوری این پسماندها از سیستم اتوکلاو استفاده می شد که برای بی خطرسازی، جمع آوری و انتقال پسماندها از بیمارستان ها طراحی شده است.

وی با بیان اینکه تصور شده بود با استفاده از این سیستم و بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی می توان آنها را با پسماندهای خانگی مخلوط کرد، افزود: این یک تصور غلط است که مشکلات زیست محیطی زیادی می تواند ایجاد کند.

متصدی گفت: سازمان محیط زیست با هماهنگی هایی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده است، تلاش می کند تا پسماندهای بیمارستانی در قالب یک سیستم جمع آوری کاملا مجزا از شبکه شهری، جمع آوری و امحا شود.