مرگ زودرس در مشاغل سخت و زیان آور

به گزارشافکارنیوز،سیدحسن هفده تن گفت: در صورتی که نسبت بیمه گذار به مستمری بگیر به ازا هر ۵.۵ نفر به یکنفر کاهش یابد، صندوق تامین اجتماعی در معرض تهدید و ورشکستگی قرار می گیرد.

معاون روابط کار وزارت کار اظهارداشت: اگر که بتوانیم هزینه های ناشی از حوادثکار را کاهش دهیم، استاندارد زندگی کارگران ارتقا خواهد یافت. هم اکنون به ازای هر ۶ نفر بیمه پرداز یکنفر مستمری بگیر صندوق تامین اجتماعی است، در حالی که این میزان در سال ۵۴ معادل ۳۵ نفر در برابر یکنفر بود.

وی تاکید کرد: تعادل بخشی صندوق مهم ترین رسالت دو نهاد وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی است و در صورتی که بخواهیم به تعادل برسیم باید اشتغال ایجاد کنیم و شاغلان را نسبت به مستمری بگیران افزایش دهیم.

هفده تن ادامه داد: رشد اشتغال مستلزم رشد اقتصادی، رشد اقتصادی نیازمند بزرگ سازی اقتصاد ملی است. اقتصاد کشور طی ۸ سال گذشته در حد ۵۰۰ میلیارد دلار باقی مانده است.

وی یادآور شد: بزرگ سازی اقتصادی نیازمند جذب سرمایه گذاری است و جذب سرمایه گذاری نیز مستلزم تولید و تشویق سرمایه گذاری های خارجی مشترک و داخلی نیز است.

هفده تن ادامه داد: سرمایه گذاری در کشور نیاز به بهبود اقتصادی، نوآوری، تجاری سازی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار دارد که همه اینها مستلزم اصلاح قوانین است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایجاد کارگروه های مشترک وزارت کار و تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه های مشترک وزارت کار و تامین اجتماعی در خصوص حل مشکل بیمه بیکاری، حوادثناشی از کار، مشاغل سخت و زیان آور و اصلاح برخی از قوانین در راستای کم کردن مشکلات حوه کار و ارتقا سلامت نیروی کار است.

معاون روابط کار وزارت کار گفت: کارگروه های مشترک میان دو نهاد یاد شده باید موضوع بیمه بیکاری، حوادثناشی از کار، مهارت آموزی نیروی کار، مشاغل سخت و زیان آور و ماده ۱۴۸ قانون کار را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: در بیمه بیکاری به دنبال این هستیم که نمی توان بدون توجه به توانمندسازی نیروی کار به بیمه توجه کنیم. با توانمندسازی نیروی کار از طریق آموزش مهارت می توان نیروی کار را از فرایند بیمه بیکاری خارج کرد.

هفده تن در خصوص حوادثناشی از کار گفت: صیانت از نیروی کار مهم ترین دغدغه مسئولان حوزه کار است و هر حادثه ای که منجر به فوت کارگر شود موجب هدر رفتن ۶ روز کاری است.

وی با اشاره به مشاغل سخت و زیان آور گفت: افرادی که در این نوع مشاغل هستند ۱۰ سال زودتر بازنشسته می شوند اما بیشتر این افراد پس از بازنشستگی یا دچار بیماری می شوند و یا به دنبال فرسودگی بیش از حد فوت می کنند.