اخذ مالیات بر ارزش افزوده به ضرر مصرف کنندگان

به گزارش افکارنیوز، عضو هیات امنای صنف طلا و جواهر تهران، گفت: مسوولان سازمان مالیاتی بر این باورند که به دلیل افزایش قیمت طلا باید میزان مالیات نیز به همان تناسب افزایش یابد که اصولا این مسئله غیر منطقی نیست.
احمد وفادار اظهار داشت: درزمینه مالیات نباید به قیمت طلا استناد کرد، زیرا طلا به عنوان ابزاری سرمایه ای در اختیار بنکدار، تولید کننده و یا مغازه داراست.

وی در باره اظهارات قائم مقام رییس کل سازمان مالیاتی مبنی بر اینکه قیمت طلا از سال ۱۳۸۷ تا به امروز به دلایل مختلف ۳۸۷ درصد افزایش یافته، اما نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سه درصد به هشت درصد رسیده است که این میزان در مقابل افزایش قیمت طلا ناچیز است، خاطر نشان کرد: در سال های ۹۱ و ۹۲ هر گرم طلا حدود ۱۵۰هزار تومان به فروش می رسید و اکنون قیمت هر گرم طلا به ۱۰۰هزار تومان رسیده است، بر این اساس باید مالیات کمتری پرداخت شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ و ۹۲ قیمت سکه حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید اما اکنون حدود ۹۸۰ هزار تومان است بنابراین افزایش مالیات با این توجیه صحیح نیست.

وفادار تصریح کرد: براساس تعاریف موجود مالیات بر ارزش افزوده برای کاری که روی کالا انجام می شود، صدق می کند اما از دولت باید پرسید چرا باید اصل طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود.
وی افزود: طلا کالای سرمایه ای است نه مصرفی و در صورت نیاز به عنوان سرمایه حساب می شود.
وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده در بازار طلا از بنکدار، تولید کننده، فروشنده اخذ می شود و در این میان مصرف کننده ضرر می کند.

وی تاکید کرد: ناتوانی سازمان مالیاتی است که نمی تواند در زمینه مالیات ها شفاف سازی کند در حالی که به راحتی می تواند از سود ۲۵درصدی اجرت ساخت و سود ۷درصدی مغازه دار، مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کند.

عضوهیات امنای صنف طلا و جواهر تهران توضیح داد: اکنون طلا گرمی ۱۰۰ هزار تومان است و مشتریان هنگام خرید ۲۵درصد اجرت ساخت، ۷ درصد سود و ۸درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند و این یعنی در مجموع مصرف کننده ۴۰درصد بیشتر می پردازد.

وی گفت: بنابراین به سازمان مالیاتی پیشنهاد می کنم از مجموع سود ۳۲درصدی طلافروشان مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه و دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنگام فروش طلا ۴۰درصد سوی و مالیاتی که مشتری پرداخت کرده به او عودت داده می شود، اظهار داشت: خیر هیچ چیزی به مشتری بازگشت داده نمی شود.


وی تاکید کرد: با این سودها باید گفت دست سازمان مالیاتی در واقع در جیب مصرف کنندگان است.
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: چگونه است که طلافروشان با وجود سرمایه فراوان ۷درصد سود می برند اما سازمان مالیاتی بدون هیچ سرمایه ای ۸درصد سود می برد؟

وی بیان کرد: متاسفانه اکنون شرایط به گونه ای شده که تولید کنندگان رغبتی به ادامه کار ندارند و واحدهای کارگاهی زیادی تعطیل شده اند؛ همچنین تعداد فراوانی از اعضای این صنف به دلیل رکود شدید بازار ترجیح داده اند به فروش اجناس بدلی روی آوردند زیرا سود آن بیش از فروش طلاست.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که اجناس بدلی هم برای سلامت ضرر دارند و هم دارای ارزش مالی و سرمایه ای نبوده و همچنین برای واردات آنها ارز فراوانی از کشور خارج می شود در حالی که طلا پشتوانه هر کشور است.

وفادار ادامه داد: به دلیل سیاست های نادرست از ۵ سال گذشته تاکنون حتی یک گرم صادرات طلا نداشته ایم و این مساله به ضرر کشور و این صنف است.

وی درباره وضعیت اخذ مالیات بر ارزش افزوده در سایر کشورها توضیح داد: ۱۶۰کشور در دنیا مالیات بر ارزش افزوده بین ۳ تا ۲۰درصد اخذ می کنند ولی از اصل طلا هیچ مالیاتی گرفته نمی شود، بلکه ازمجموع اجرت ساخت و سود قانونی طلافروشان مالیات محاسبه و گرفته می شود. برای نمونه ترکیه کشوری همتراز با ماست و در این کشور از اصل طلا هیچ مالیاتی گرفته نمی شود و از اجرت ساخت و سود مغازه دار ۱۲درصد ارزش افزوده دریافت می شود.

در کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس نیز برای طلا هیچ مالیات بر ارزش افزوده ای در نظر گرفته نمی شود.

وي درباره آينده صنعت طلا و جواهر پيش بيني كرد: به عنوان كسي كه ۵۷ سال در اين بازار به عنوان سازنده، بنكدار، فروشنده و مغازه دار كار كرده ام بايد بگويم آينده روشني را در صورت تداوم وضعيت كنوني براي صنف طلا نمی توان متصور شد. اين صنف متاسفانه رو به مرگ است و هزينه هاي بالا و نبود حمايت ها سبب شده تا اين صنف روزهاي بدي را سپري كند.