صراط نوشت: این روزها برخی از وابستگان جریان انحرافی در سایه سکوت دستگاه های نظارتی فعالیت های مشکوک اقتصادی و دست اندازی به بیت المال را شدت بخشیده اند. گزارش ها حاکی است در گیرودار ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی فعالیت های این گروه در صنعت فولاد کشور وارد مرحله تازه ای شده است. به گونه ای که با انتصاب افراد وابسته و تبانی در خرید، فروش و عرضه محصولات این صنعت عملاً زمینه های دست اندازی جریان انحرافی در حیف و میل بیت المال باز گذاشته شده است.

محمد مسعود سمیع نژاد مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه و سرپرست ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن) که ریاست ستاد فولاد کشور را هم یدک می کشد و در راستای شایسته سالاری و قحط الرجال مدیران متخصص و متعهد ریاست هیئت مدیره دبرخی شرکت های وابسته به وزارت صنایع توانسته در سایه حمایت برخی جریانها به فعالیت های اقتصادی خود شدت بخشد.

از جمله این فعالیت های مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه که عملاً بیش از ۵۰ درصد تولید فولاد کشور را در اختیار دارد می توان به نحوه توزیع ورق فولاد اشاره کرد.
مجتمع فولاد مبارکه فقط ۵ درصد محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کند و ۹۵ درصد باقیمانده به روشی که اصطلاحاً " مچینگ " نامیده می شود به مشتریان خاص فروخته می شود. نکته حائز اهمیت در این موضوع تفاوت قیمت فروش فولاد در بازار آزاد و فولاد مبارکه است به گونه ای که به ازای هر کیلو ورق ۲۰۰ تومان فاصله قیمتی وجود دارد(قیمت آزاد هر کیلو ورق حدود ۹۶۰ تومان است و قیمت فروش آن در مجتمع مبارکه ۷۴۰ تومان است.)

به عبارت روشن تر فولاد مبارکه ۵ درصد محصولات خود را در بورس عرضه می کند که با توجه به عضویت این شرکت در هیئت مدیره بورس و نقش آفرینی مؤثر آن در تعیین دیگر اعضای هیئت مدیره، پس از " کشف قیمت " که عمدتاً با هماهنگی قبلی صورت می گیرد ۹۵ درصد محصولات باقیمانده به مشتریان خاص فروخته می شود. بررسی ها نشان می دهد حدود ۷۰ درصد این محصولات به درستی بین خودروسازها و واحد های تولیدی توزیع می شود اما ۳۰ درصد باقیمانده، سالانه میلیونها تن ورق را شامل می شود که نور چشمی ها به بهترین شکل از آن بهره مند می شوند و به عبارتی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان رانت در پوشش این نوع توزیع به ظاهر قانونی در اختیار افراد وابسته به جریان انحرافی قرار می گیرد.

نکته جالب توجه دیگر در این میان نقش شخص آقای سمیعی نژاد است که به تنهایی به عنوان(رئیس ستاد فولاد کشور، سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن(ایمیدرو) و مدیرعاملی فولاد مبارکه)، هم نقش سیاست گذار، هم نقش مقام ناظر دولتی برای اجرای سیاست ها و هم نقش مدیرعاملی بزرگترین شرکت فولادی خاورمیانه به عنوان مجری به شخص او واگذار شده است. علاوه بر آنکه به عنوان عضو مؤثر هیئت مدیره بورس کالا هم در هر ۴ مورد نقش آفرینی قابل توجهی دارد.

البته متاسفانه با انتصاب سؤال برانگیز برخی اقوام و نزدیکان سرکردگان جریان انحرافی در عمل عملیات بازرگانی و توزیع سهمیه فولاد در مجتمع فولاد مبارکه را در اختیار این جریان قرار گرفته است. صراط نیوز در آینده از جزئیات این انتصابها که برخی شرکتها از جمله شرکت بازرگانی متیل، شرکت آهن و فولاد صنیع کاوه تهران، شرکت فولاد امیرکبیر و... را شامل می شودمطالبی را منتشر خواهد کرد.

گفتنی است خسارت ناشی از این اقدامات باعثسرخوردگی نیروهای ارزشی و انقلابی و انتشار روزافزون فساد اقتصادی در حساس ترین گلوگاه صنعت کشور شده است که می طلبد با اقدامات مؤثر و به هنگام دردستگاه های ذیربط از گسترش روز افزون آن جلوگیری به عمل آید.

بی شک شفاف سازی نهادهای مربوط درباره اقدامات صورت گرفته نیز می تواند پایان بخش مسائل شبهه ناک این حوزه اقتصادی کشور باشد .