به گزارش افکارنیوز، برات قبادیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه دانشگاهیان و فرهیختگان این حوزه باید رویکردی نقادانه داشته باشند گفت: علی رغم اینکه در سالهای اخیر پیشرفت های چشمگیری در زمینه بیوگاز، بیودیزل و بیواتانول به عنوان جایگزین سوختهای فسیلی آلاینده انجام شدهاند اما در حوزه اجرا، تجاریسازی و اقتصاد پیشرفت چندانی نداشتهایم.
وی افزود: فقدان زیرساختهای حقوقی برای ملزم کردن دستگاههای مرتبط و مسئول به همکاری در این حوزه از مهمترین مواردی است که قانون گذار باید آن را مورد توجه ویژه قرار دهد. باوجود اینکه در بسیاری از زمینهها تحقیقات به سطح پایلوت رسیده است اما مراکز تحقیقاتی و پژوهشی به لحاظ محدودیتهای قانونی نمیتوانند پا را فراتر بگذارند.
جواد نصیری، نماینده ستاد توسعه انرژی های تجدید پذیر و سانا در این جلسه عدم یکپارچگی نهادهای فعال در زمینه تولید سوخت گیاهی را از مهمترین موانع این حوزه برشمرد و گفت: در همین راستا تلاش شد با ایجاد کنسرسیومی تمامی فعالان این حوزه بتوانند به تشریک مساعی و همافزایی بپردازند که متاسفانه به جز پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه تربیت مدرس عضو دیگری علاقهمند به همکای در این کنسرسیوم نشد.
نماینده ستاد توسعه انرژیهای تجدید پذیر و سانا در ادامه افزود: قدرت ارتقاء دانش فنی به دلیل عدم اختصاص بودجه و بیبرنامگی سکون یافته است و به دلیل نبود استراتژی، نقشه راه و متولی فرادستگاهی در این حوزه دستگاهها نمیتوانند در یک چارچوب مشخص و واحد به فعالیتهای خود ادامه دهند.
استفاده بیش از ۲۰ درصد از ترکیب بایو دیزل نیازمند تغییرات اساسی در طراحی موتور است
محمد طاهر حلاجیان، رییس پژوهشکده کشاورزی هستهای در این میزگرد با اشاره به جنبه اقتصادی تولید بیودیزل گفت: با توجه به وجود منابع غنی در کشور همانند ریز جلبکها که عملکرد آنها بسیار بالاتر از روغنهای گیاهی است و تولید زنجیرههای سبک توسط آنها میتوان از تاثیرات مثبت آنها در تولید بیودیزل و افزایش خلوص آن بهره برد.
هاشم کنشلو، نماینده موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع در این میزگرد با اشاره به اینکه استفاده از بیودیزل از سال ۱۳۸۷ در این موسسه کلید خورد گفت: نباید در تولید بیودیزل فعالیتهای خود را به یک گونه خاص گیاهی معطوف کنیم بلکه با استفاده از مزیتهای سرزمینی میتوانیم گیاهانی را شناسایی کنیم که در اقلیم کشورمان رشد و شکوفایی بسیار بهتری دارند و میتوانند به عنوان پایه برای تولید این سوخت مورد استفاده قرار گیرند.
بهنام راسخ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت از مهمترین عوامل پیشرفت در این حوزه را ایجاد اتاق فکر برای تصمیمسازی بهتر قانونگذاران برشمرد و گفت: در همین راستا ستاد توسعه زیست فناوری همراه با ستاد انرژیهای نو کارگروهی به نام نفت و انرژی تشکیل داده که امید است با این همافزاییها گامی موثر و عملی در راستای تولید بیودیزل برداشته شود.
علیرضا اصلانی، معاون طرح و برنامه شرکت ایپکو با اشاره به اینکه وجود بیشتر از ۵ درصد سوخت بایودیزل باعثسایش و خوردگی موتور می شود گفت: نکتهای که باید به آن توجه کرد آن است که استفاده بیش از ۲۰ درصد از ترکیب بایو دیزل در سوخت نیازمند تغییرات اساسی در طراحی موتور است که این امر مستلزم تامین این سوخت از سوی وزارت نفت است.
ناهید اعتماد، از متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه سوخت های گیاهی با تاکید بر اینکه امروزه باید از دستورالعمل های و تکنولوژی های مرسوم دنیا در تدوین نقشه راه استفاده شود گفت: باید با بررسی جامع بر روی روش های متداول جهانی توجیه پذیر بودن زیست توده به لحاظ اقتصادی را ارزیابی کرد.
امید جلالی، نماینده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه این مراسم با بیان اینکه در قانون بودجه، بندی وجود دارد که به موجب آن شرکت نفت می تواند از سرمایه گذاران در توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر حمایت کند گفت: بهینه سازی در این زمینه فعالیت هایی انجام داده که سرمایه گذاران علاقه مند به انرژی های تجدید پذیر می توانند با مراجعه به سایت این شرکت شرایط را برای سرمایه گذاری های آتی جویا شوند.
ورود ۵ درصد سوخت بیو دیزل در سبد حمایتی کشور
آرمان شفیعی، نماینده مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر تعریف پروژهای مشتمل بر کارهای انجام شده تاکنون در زمینه بایوفیول گفت: در این پروژه باید تمامی فعالیتها جمعبندی شده و در تدوین نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد و استفاده ۵ درصدی از این سوخت نیاز به هیچ تغییری در موتور خودروها نیست و این مدیریت حمایت خود را از تولید سوخت گیاهی اعلام می کند. ضمن آنکه استفاده فراگیر از این سوخت نیازمند تصمیم های کلان برای تامین ما به التفاوت گازوئیل با بیو سوخت در قالب یارانه سوختی است.
هزینه گازوئیل با بیو سوخت در قالب یارانه سوختی است
بهروز دشتی، نماینده سازمان و ستاد انرژیهای نو با اشاره به اجرا شدن پروژههای متفاوت در چند سال اخیر در زمینه بایو فیول گفت: بهتر است قبل از آغاز پروژههای جدید مسیرهای طی شده گذشته آسیب شناسی شوند تا از تکرار اشتباهات و دوباره کاری جلوگیری شده و به اهداف اصلی خود با توان بیشتر دست یابیم.
محمد پازوکی، نماینده پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به مشکلات پرورش گیاه جاتروفا گفت: تحقیقات و تجارت در زمینه ریزجلبکها به صورت نمایی در حال رشد است و توسعه دهندگان فناوری میتوانند از مزیتهای این گیاه بهرهمند شوند که جمعآوری ریز جلبک و استخراج روغن از الزامات آن است.
نهاد متولی و پاسخگو، راهی به سوی یافتن حلقه مفقوده در تولید بایو فیول
مرضیه شكر ریز، عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در خاتمه مشخص شدن متولیان اصلی این حوزه را از مهمترین اهداف این میزگرد برشمرد و گفت: امید است برگزاری چنین میزگردهایی راهی به سوی یافتن حلقه مفقوده در تولید تجاری بایو فیول در سالهای آتی باشد؛ چراكه علیرغم وجود منابع مختلف به علت فقدان نهاد متولی و پاسخگو، تحقیقات، تلاشهای علمی و پژوهشی متخصصان این حوزه به جایی نخواهد رسید.
شناسه خبر:
۳۴۶۴۵۴
سوخت بیو دیزل در سبد حمایتی کشور وارد می شود
نماینده مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش از حمایت همه جانبه از تولید سوخت گیاهی خبر داد و گفت: استفاده فراگیر از این سوخت نیازمند تصمیم های کلان برای تامین ما به التفاوت گازوئیل با بیو سوخت در قالب یارانه سوختی است.
۰