بازار میوه پایتخت در دست ۴ هزار دلال

به گزارشافکارنیوز،حسین مهاجران در مورد دلایل قیمت‌های بسیار متفاوت میوه در سطح شهر و نحوه نظارت بر قیمت میوه از سوی بازرسان این اتحادیه گفت: در میدان اصلی توزیع میوه و تره‌بار ممکن است، یک قلم میوه با چند قیمت متفاوت عرضه شود، مثلا یک نوع آلو از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰۰ بارفروش در میدان میوه و تره‌بار فعالیت می‌کنند که در کنار آن ۴ هزار دلال هم فعال هستند که شاید نقش اصلی در افزایش قیمت میوه را داشته باشند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پاسخ به اینکه ملاک شما برای مقابله با گرانفروشی در مغازه‌ها چیست، گفت: ملاک بازرسان اتحادیه فاکتور خرید از میدان تره‌ بار است که فروشنده مجاز است تا ۳۵ درصد بر قیمت بازار میوه و تره‌بار اضافه کند، اما نباید فراموش کرد که اجاره مغازه برخی میوه‌فروشی‌ها در نقاط شهر بسیار بالاست که بر قیمت میوه هم تاثیر می‌گذارد.

به گفته مهاجران یکی از راه‌های سر و سامان دادن به وضعیت میوه و تره‌بار آن است که دلالان جذب صنف بارفروشان شوند، چرا که در ۳ مرحله سالهای ۶۲،۶۳ و ۶۶ این اتفاق افتاد و بازار میوه و تره‌بار سر و سامان گرفت.

وی گفت: سازمان تعزیرات بنا دارند تا طی مهلتی بازار میوه و تره‌بار را ساماندهی کنند و تجربه نشان داده هر وقت قانون حاکم شد، صنف میوه‌فروشان سود برد.

دلالان مالیات هم نمیدهند، در حالی که اگر بارفروش رسمی حمایت شود، درآمد مالیاتی دولت هم افزایش مییابد، ضمن این که قیمت میوه هم برای مصرف کننده متعادل تر میشود.