کولرها برق را می‌بلعند

به گزارشافکارنیوز،با وجود هشدارهای مسئولان وزارت نیرو مبنی بر صرفه جویی ۱۰ درصدی مشترکان در مصرف برق اما عرضه برای این انرژی پاک کماکان به سیر صعودی خود ادامه می دهد.

از این رو روز گذشته هم پیک مصرف برق کشور با رشدی حدود دو هزار مگاواتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به مرز ۴۷ هزار مگاوات افزایش یافت.

علیرضا احمدی یزدی در تشریح دلایل جهش مصرف برق تابستانی در کشور، گفت: کولرها و تجهیزات سرمایشی به تنهایی یک پنجم از برق کشور را مصرف می‌کنند در این میان نیز سهم کولرهای گازی غیر استاندارد بیشتر است.

معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر با تاکید بر اینکه مصرف برق تجهیزات سرمایشی کشور به حدی رشد یافته که این تجهیزات در حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار مگاوات از مصرف برق کشور را در تابستان به خود اختصاص می دهند، تصریح کرد: این میزان تفاوت مصرف ناشی از به مدار آمدن وسایل سرمایشی در فصل گرم است.

این مقام مسئول، افزود: مشترکان به منظور حفظ رفاه و کاهش هزینه های خود، باید نسبت به خرید کولرهای گازی استاندارد اقدام و در این خصوص دقت داشت باشند.

به گفته معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر میزان مصرف کولرهای آبی و چیلرها نسبت به کولرهای گازی منطقی تر است.

علاوه بر این سازمان بهره وری انرژی با انتشار گزارشی، اعلام کرد: نتايج مميزيهاي انجام شده در ساختمانهاي اداري نشان مي دهد كه سهم مصرف سرمايش از كل مصرف در بخش اداري حدود ۳۵ درصد و در بخش روشنايي ۲۶ درصد است.