راه‌اندازی نمایندگی آب و برق در عراق

به گزارشافکارنیوز،حمید چیت‌چیان در تشریح راهکارهای توسعه همکاری های آب و برقی جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق، گفت: نقطه آغاز توسعه بعضی از کشورهای توسعه‌یافته کنونی، استفاده از بازارهای دیگر کشورها در شرایط جنگی و یا نیمه‌جنگی بوده و اینها تجارب مهمی در جهان است که ما با هوشمندی می‌توانیم از بازارهای منطقه استفاده کنیم.

وزیر نیرو با اعلام اینکه عراق کشوری دارای منابع بزرگ نفت و درآمدی سرشار از محل صادرات نفت است، تصریح کرد: این کشور منابع کافی برای توسعه داشته و بازار بزرگ و متنوعی را در خود دارد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه عراق درنظر دارد در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار برای توسعه خود هزینه کند، اظهار داشت: اگر شرکت‌های ایرانی پنج تا ۱۰ درصد از این رقم را سهم خود کنند، منابع خوبی نصیب کشور می‌شود و اگر در این زمینه هوشمندانه عمل کنیم، به‌طور یقین سهم بیشتری از این بازار را می‌توانیم نصیب خود کنیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، بیان کرد: عراق بازار بزرگی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق کشور است و این کشور بازاری نیست که اگر یک صنعتی وارد شد، جای صنعت دیگر را تنگ کند.

این مقام مسئول با اشاره به سابقه طولانی همکاری‌های ایران و عراق و مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور افزود: صنعت آب و برق سهم نسبتا خوبی در بازار عراق دارد و تاکنون ۱۰ پروژه به‌وسیله شرکت‌های ایرانی اجرا شده و ۲۷ پروژه دیگر به ارزش یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار در حال اجرا است.

وی خطاب به شرکت‌های ایرانی فعال در عراق گفت: پیشنهاد می‌شود بین سازمان‌ها و شرکت‌های عراقی همکاری و هم‌افزایی بیشتری ایجاد کنیم تا از این بازار بهتر بتوانیم استفاده کنیم.

چیت‌چیان با پیشنهاد ایجاد دفتر نمایندگی صنایع آب و برق در کشور عراق، تاکید کرد: این دفتر می‌تواند توسط وزارت نیرو یا فعالان اقتصادی بخش خصوصی و یا به‌صورت مشترک ایجاد شود.

وی با بیان اینکه حل مشکلات مالی و بانکی میتواند به تسهیل صادرات کمک کند، خاطرنشان کرد: درنظر گرفتن مشوقهای صادراتی، جلوگیری از رقابت مخرب شرکتهای ایرانی، بازدید مقامهای عراقی از ایران و مشاهده توانمندیهای کشور میتواند بر حضور هرچه پررنگتر ایران در بازار عراق تاثیرگذار باشد.